ژنژیویت وابسته به لوسمی و اریتم خطی لثه ای

لوسمی یک اختلال هماتولوژیک بدخیم پیشرونده می باشد که ویژگی آن پرولیفراسیون و تکامل غیرنرمال لکوسیت ها و پیش سازهای لکوسیتها در خون و مغز استخوان می باشد. لوسمی براساس موارد زیر طبقه بندی می شود: براساس مدت (حاد یا مزمن)، نوع سلول های درگیر (میلوئید یا لنفوئید)، تعداد سلول های موجود در خون (لوکمیک یا آلو کمبک) همبستگی قابل توجهی بین لوسمی و سن وجود دارد. به عنوان مثال ٪۸۰ از موارد لوسمی در کودکان، لوسمی لنفوبلاستیک حاد می باشد. در حالی که لوسمی میلوژنیک حاد معمولا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. تظاهرات دهانی عمدتا در لوسمی حاد دیده شده و شامل: آدنوپاتی گردنی، پتشی، زخم های مخاطی و التهاب و افزایش حجم لثه ای می باشد (شکل ۱۳-۱۹). علائم التهاب در لثه شامل بافت هایی متورم، براق و اسفنجی می باشد که ظاهر قرمز رنگ یا ارغوانی تیره دارد. خونریزی از لثه یک علامت شایع در بیماران با لوسمی می باشد. خونریزی از لثه در ۷/1۷ ٪ از بیماران با لوسمی حاد و در ۴/ ۴٪ از بیماران با لوسمی مزمن اولین علامت دهانی می باشد. افزایش حجم لثه ای هم گزارش شده، که این افزایش حجم از پاپیلا اینتردنتال شروع شده و در ادامه لثه مارژینال و چسبنده را درگیر می کند. با وجود اینکه محرک های موضعی می توانند مستعد کننده و تشدید کننده پاسخ لثه ای در لوسمی باشند، اما پیش نیاز ایجاد ضایعات در حفره دهان نمی باشند.

اریتم خطی لثه ای
آلودگی با ویروس انسانی (HIV )منجر به سرکوب ایمنی پیشرونده و غیر قابل برگشت می شود که فرد را مستعد به بیماری های دهانی مختلف می کند. در انسان HIV، لنفوسیتهای ,CD (سلولهایT – helper) را تخریب می کند که منجر به ایجاد عفونت های دهانی قارچی، ویروسی و باکتریال مختلف می شود.
تظاهرات دهانی عفونت با HIV برای مرحله بندی بیماری HIV تعیین درمان پروفیلاکتیک سایر عفونت های جدی و نشان دادن پروکتوز بیماری به کار می رود درلثه، تظاهرات عفونت HIV قبلا به عنوان ژنژیویت وابسته به HIV شاخته می شد ولی اخیرا به عنوان اريتم خطی لثه (LGE ) ( Linear gingival crythema) تعیین می شود. LGE به صورت یک نوار مارژینال ۳-۲ میلی متری از اریتم شدید در لثه آزاد تشخیص داده می شود. این نوار از اریتم لثه ای می تواند به صورت فوکال (کانونی) یا دیفیوز (منتشر) به لثه پسبنده و یا به فراتر از خط موکوژنژیوال و به مخاط آلونول گسترش یابد.LGE می تواند محدود به یک یا دو دندان باشد.اما به طور شایعتر به صورت بیماری لثه ای  ژنرالیزه دیده می شود.
با ظهور درمان های آنتی رتروویرال (antiretroviral therapy) برای بیماران HIV مثبت، شیوع ضایعات اختصاصی HIV به طور چشمگیری کاهش یافته است. با این حال، تجمع پلاک با کاهش تعداد CD ها، بدون درمان آنتی رتروویرال می تواند منجر به پاسخ التهاب لثه ای قابل ملاحظه شود.

گروه خبر: پیوند لثه

نويسنده: مدیر سایت