لیزر در بیماری های اطراف ایمپلنت دندان

عارضه شایع در دندان پزشکی ایمپلنت دندان ، التهاب بافت های اطراف ایمپلنت بعد از اینتگره شدن آن است . موکوزیت در واقع عفونت بافت نرم در اطراف اتصال تاجی – اباتمنتی – ایمپلنتی در یک سوم سرویکالی است . پری ایمپلنت ، عفونت بدنه تا آپکس ایمپلنت است ، به گونه ای که منجر به از دست رفتن استخوان شود . هر دو شرایط مرتبط با واکنش التهابی ناشی از تجمع پلاک باکتریال در ناحیه است . عوامل موثر در این زمینه عبارت اند از : کیفیت بافت های احاطه کننده ی ایمپلنت ، نوع طراحی ایمپلنت ، نوع سطح ایمپلنت ، فاکتورهای نیرو مرتبط با اکلوژن و حضور باکتری .
از لحاظ کلینیکی حضور خونریزی ، چرک ، تغییر رنگ و فیستول همراه با پری ایمپلنت است . در موارد شدید تحلیل استخوان نیاز به در آوردن ایمپلنت است . درمان معمولی شامل برداشتن مکانیکال بافت های عفونی اطراف ایمپلنت ، تجویز آنتی بیوتیک و پیوند استخوان است . وسایل درمانی شامل وسایل پلاستیکی و تیتانیومی جهت برداشتن بافت نرم وسخت است . اسید سیتریک ، کلر هگزدین و تتراسایکلن موضعی برای سم زدایی در اطراف ایمپلنت به کار می رود . بعد از دبریرمان ناحیه ، فضا باید با استخوان برای بازسازی بافت های اطراف ایمپلنت پر شود . نیروی اکلوزال بیش از حد مکانیکال باید بررسی و در صورت نیاز تصحیح شود . بیمار باید تحت آموزش شدید بهداشتی قرار گیرد .

اگر چه تاکنون تلاش های بسیاری جهت درمان موفق این بیماری صورت گرفته است و روش های بسیری در این رابطه معرفی شده اند ، با این حال تاکنون پروتکل های درمانی خاصی در رابطه با درمان بیماری التهابی بافت های اطراف ایمپلنت ارائه نشده است . اخیرا علاوه بر روش های متداول موجود استفاده از لیزرهای مختلف نیز برای درمان عفونت اطراف ایمپلنت دندان پیشنهاد شده است . لیزر قابلیت خوبی جهت از بین بردن میکروارگانیزم ها داشته و خاصیت باکتریسیدال و سم زدایی بالایی دارد . بیشترین نقش لیزر در درمان پری ایمپلنتیت اثر باکتریسیدال آن است . در کل لیزرها با دو اثر فوتو نرمال و فوتو کمیکال می توانند باکتزی های روی سطح ایمپلنت را از بین ببرند . در روش فتوترمال انرژی زیاد لیزر موجب انهدام باکتری می شود . در حالی که در روش فتوکمیکال به دنبال تابش اشعه ی لیزر ماده حساس به نور متصل به باکتری فعال شده و مواد سمی برای باکتری توکید می کند .

گروه خبر: ایمپلنت دندان

نويسنده: مدیر سایت