عوارض دارو ها در دندانپزشکی

بسیاری از داروها از جمله ویتامین ها،داروهای تقویتی دارو های گیاهی می توانندتاثیرات منفی برسلامت دهان داشته باشند.حدودا نیمی از افراد حداقل یک دارو مصرف می کنند که روی دهان و دندان هایشان اثر می گذارند.با بالا رفتن سن،این احتمال بیشتر می شود.پس دفعه بعد که به دندانپزشک خود مراجعه کردید مطمئن شوید که وی از تاریخچه دارویی شما مطلع است.آشنایی دندانپزشک با این دارو ها و عوارض احتمالی آن ها به او کمک می کند تشخیص دقیق تری بدهد و درمان مناسب را انتخاب کند.

عوارض های دارویی شایع:

-خونریزی غیر طبیعی

یکی از اثرات آسپیرین ها و دارو های ضد انعقاد خون کاهش توانایی انعقاد خون است مانند هپارین و وارفارین،این دارو ها برای جلوگیری از سکته و بیماریهای قلبی مفیدند اما می توانند باعث مشکلات خونریزی حین عمل های جراحی دهانی یا درمان بیماری های لثه ای شوند.

-تغییر حس چشایی:

برخی داروها می توانند باعث تغییر در حس چشایی یا ایجاد مزه تلخ یا طعم فلز در دهان  شوند.از جمله این داروها می توان به داروهای قلبی-عروقی،محرک های سیستم عصبی مرکزی،داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی،داروهای تنفسی استنشاقی،بعضی آنتی هیستامین،داروهای ضد آسم،محصولات ترک سیگار مانند برچسب های نیکوتینی و شیمی درمانی اشاره کرد.

-افزایش حجم لثه

بعضی داروها باعث افزایش حجم لثه می شوند،در نتیجه لثه روی دندان ها را می پوشاند و محیط مناسبی برای باکتری ها ایجاد می کند که می تواند باعث بیماری های لثه شود.این داروها شامل فنی تویین(ضد سرع)،داروهای ضد ایمنی(داروهایی که پس از پیوند عضو استفاده می شوند)،بعضی داروهای فشار خون است.احتمال بروز این آثار در مرد ها،به خصوص اگر پلاک میکروبی در دهانشان وجود داشته باشد،بیشتر می شود.

خشکی دهان

تعداد کثیری از داروها این اثر جانبی را دارند.بزاق حاوی موادی است که باعث حفاظت از دندان ها و دهان در برابر عوامل بیماری زا می شود.وقتی بزاق کافی وجود نداشته باشد،بافت های دهان ملتهب و تحریک شده و خطر عفونت،بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها بیشتر می شود.بعضی از این داروها عبارت اد از:آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها،دارو های فشار خونف شل کنند های عضلانی ،داروهایی که برای بی اختیاری ادرار تجویز می شوند،داروهای ضد افسردگی،دارو های پارکینسون،دارو های الزایمر،بعضی مسکن ها،داروهای ضد صرع،ضد اصطراب و....!

خشکی دهان می تواند بسیار آزار دهنده باشد و مشکلات فراوانی برای بیمار ایجاد کند.نوشیدن مایعات فراوان،جویدن آدامس های بدون قند و قرار دادن قطعه های کوچک یخ در دهان تا حدودی می تواند مشکلات این بیماران را کم کند.

تغییر رنگ دندان:

مصرف محصولات تتراسایکلین زمانی که دندان ها در حال شکل گیری هستند باعث ایجاد لکه های دائمی در آن دندان ها می شود.کلر هگزیدین و داکسی سایکلین نیز از جمله این داروها هستند.فلوراید ماده ای است که باعث استحکام دندان ها می شود اما فلوراید زیاد هم می تواند باعث تغییر رنگ و ایجاد لکه های سفید بر سطح مینا و در موارد شدیدتر،باعث فلوروزیس شود که در آن لکه های قهوه ای رنگی روی دندان ها به وجود می آید.کودکانی که خمیر دندان را دائم قورت میدهند و افرادی که از فلوراید زیاد استفاده می کنند،بیشتر در معرض ابتلا به فلوروزیس هستند.تکنیک های دندانپزشکی مانندveneer-crowns و در برخی موارد بیلیچینگ می تواند باعث روشن تر شدن این لکه ها شوند.

عفونت قارچی

مصرف بعضی دارو ها باعث بروز عفونت قارچی در دهان می شود؛مثل دارو های مصرفی در درمان آسم،برخی آنتی بیوتیک ها و دارو های شیمی درمانی. بنابراین لازم است بیمار بعد از استفاده از این دارو ها به خصوص اسپری ها،دهان خود را با آب بشوید تا احتمال بروز مشکل کمتر شود.

التهاب لایه داخلی دهان

موکوزیت،التهاب بافت مرطوب دهان و لوله گوارش است.این وضعیت اغلب  بعد از شیمی درمانی بروز می کند.موکوزیت التهابی دردناک در قسمت دهان و زبان است و می تواند زخم های دهانی،خونریزی و درد ایجاد کند.این شرایط اغلب باعث مختل شدن غذا خوردن فرد می شود.اگر بیمار بعد از شیمی درمانی الکل بنوشد،سیگار بکشد،به بهداشت دهان خود توجه نکند،مبتلا به دیابت،ایدز یا بیماری کلیوی باشد،بیشتر احتمال دارد دچار موکوزیت شود.

زخم های داخل دهانی

زخم دهان،درون دهان یا روی زبان دیده می شود.زخم های دهانی را به دهانه اتش فشان تشبیه می کنند.چون سوراخی در وسط دارند و کناره هایشان برجسته است.دارو های شیمی درمانی که باعث موکوزیت می شوند،می توانند زخم های دهانی نیز ایجاد کنند.سایر دارو ها عبارت اند از :آسپیرین،پنی سیلین فنی تویین و بعضی آنتی بیوتیک های دیگر.

پوسیدگی دندان و صدمه به مینا

شکر،یکی از مواد افزودنی در بسیاری از دارو هاست.از ویتامین ها گرفته تا شربت های ضد صرفه و...استفاده ی طولانی مدت از این داروهای شیرین می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.بنابراین لازم است بعد از مصرف این دارو ها دهان را با آب شست یا در صورت امکان از انواع غیر شیرین آن استفاده کرد.این خطر به خصوص در کودکان بیشتر است.

آسپیرین،دارویی است اسیدی و جویدن آن می تواند باعث آسیب دیدن مینا شود.این دارو را باید طبق دستور پزشک مصرف کرد و آنرا کنار یا روی دندان ها قرار داد.برخی از دارو های استنشاقی آسم نیز اسیدی هستند و در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است باعث صدمه به مینا شود.

پوکی استخوان

بعضی دارو ها باعث کم شدن تراکم استخوان می شوند این مشکل به خصوص در زمان قرار دادن ایمپلنت در فک،می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.مانند دارو های ضد افسردگی.

• عوارض دارو ها در دندانپزشکی