ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

ترمیم دندان شیری کودکان در بهترین زمان

ترمیم- دندان -شیری- در -تهران
ترمیم دندان شیری در تهران

ترمیم دندان شیری در تهران

همانطور که همه والدین می دانند دندان شیری نوعی از دندان در کودکان است که از دوران نوزادی تا ۹ و ۱۰ سالگی  در کودکان رشد خواهد کرد این نوع دندان ها از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی کودک ایجاد شده، از سن ۳ تا ۴ سالگی رشد کرده و بعد از آن در سن ۶ تا ۱۰ سالگی می افتند و جای خود را به دندان های دائمی خواهند داد. البته سن درآمدن تا افتادن دندان ها در هر کودک متفاوت است. و ذکر این نکته لازم است که دندانهای شیری هم همانند دندان های دیگر نیازمند ترمیم هستند. بهترین دکتر برای ترمیم دندان شیری در تهران را با کمک ما جستچو کنید.

در این مقاله در رابطه با دندان های شیری کودکان و مراقبت های لازم از دندان ها مباحثی را برای شما والدین عزیز بیان خواهیم کرد که بسیار در سالم ماندن و زیبایی دهان و دندان کودک شما موثر است در این مقاله همراه ما باشید.

ترمیم-دندان-شیری-کودکان
مراقبت از دندان شیری

دندان شیری و مراقبت های لازم از آن:

همانطور که بیان شد دندان های شیری، دندان هایی هستند که موقت بوده و بعد از یک سنی افتاده و از بین خواهند رفت، اما تا زمانی که این دندان ها از بین بروند و جای خود را به دندان های دائمی بدهند باید سالم بمانند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

گاهی اوقات دندان های شیری در کودکان قبل از اینکه بیفتند دچار مشکلاتی خواهند شد که کودک نیاز دارد به دندان پزشکی مراجعه کرده و دندان های خود را درمان کند برخی از والدین متاسفانه هنوز این تصور را دارند به دلیل اینکه این دندان ها موقت بوده در نتیجه به دندان پزشکی و ترمیم و درمان آن ها نیازی نیست. باید بیان کنیم که این طرز تفکر به شدت اشتباه بوده و ما در این مقاله بیان خواهیم کرد که چه زمانی باید به دندان پزشک اطفال مراجعه کرده و مراقبت های لازم را انجام داد.

پر کردن دندان شیری در تهران :

گاهی اوقات ممکن است که دندان های شیری بنا به هر دلیلی دچار پوسیدگی شود در این صورت کودک باید به دندان پزشک اطفال مراجعه کرده و دندان پوسیده پر شود، زیرا اگر این امر انجام نشود  باعث می شود که کودک شما درد زیادی را تا زمان افتادن دندان شیری تحمل کرده و حتی از داشتن لبخند زیبا محروم شود . در مواقع پیشرفته حتی ممکن است که لثه های کودک را دچار تراکم کرده و رشد دندان های دائمی را هم با مشکل مواجه کند. در نتیجه باید به دندان های شیری فرزندان خود اهمیت دهید.

علل پوسیدگی دندان های شیری:

پوسیدگی دندان شیری کودکان ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • خوردن شیر از شیشه در موقع خواب
  • مصرف بیش از حد مواد قندی
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کافی نبودن فلوراید آب
  • گاهی وجود بیماری‌ در کودک
  • تروما

در ادامه این مقاله، دلایلی که باعث ایجاد پوسیدگی دندان شیری خواهد شد را به صورت مختصر برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد:

خوردن شیشه شیر و مشکلات آن:

این دلیل بیشتر در کودکان کمتر از چهار سال دیده خواهد شد. فساد دندان این کودکان نتیجه‌ی مک زدن کودک به بطری شیر یا آب میوه یا آب قند درموقع خوابیدن یا در شب می‌باشد. دلیل پوسیدگی این است که لاکتوز و یا همان مواد قندی که شیر به صورت طبیعی در خود دارد به دندان ها آغشته شده و به دلیل اینکه  این مواد قندی بیشتر در شب جذب دندان ها می شوند و بزاق دهان در این زمان کمتر است بدین ترتیب میکروب‌های دهان، مواد قندی را به اسید‌های آلی تبدیل می‌کنند و اسید‌های مزبور روی مینای دندان اثر کرده و سبب تخریب و پوسیدگی دندان می‌گردند.

در کودکانی که از شیر مادر هم تغذیه خواهند کرد به همین صورت است. اگر کودک بعد از یکسال بیشتر درهنگام شب، از شیر مادر تغذیه کند امکان پوسیدگی دندان در سنسن بالاتر برای کودک وجود دارد.

کافی نبودن فلوراید آب:

فلوراید محلولی است که با املاح دیگر موجب افزایش مقاومت دندان‌ها شده و از فساد و تخریب آن‌ها جلوگیری می‌کند. فلوراید به وسیله‌ی آب آشامیدنی و هم چنین به وسیله‌ی غذا به بدن کودکان می‌رسد.

تروما دندان:

 

جراحات شدید در دهان، دندان و فک را تروما (Trauma) می گویند که ممکن است بر اثر هر حادثه ای  برای افراد در هر سنی رخ دهد. که موارد زیر می تواند از دلایل ایجاد تروما در دندان باشد:

  • تصادف با ماشین
  • افتادن ازپله ها
  • خوردن آرنج به صورت در هنگام بازی بسکتبال و دیگر بازی ها

از مواردی است که ممکن است باعث ایجاد تروما در کودکان شود. در بسیاری از موارد اگر مراقبت های فوری بعد از جراحت به خوبی صورت نگیرد ممکن است دندان از دست برود.

[box] بیشتر بخوانید : درمان ریشه دندان[/box]

کشیدن دندان شیری در تهران :

گاهی ممکن است دندان های شیری با مشکلات جدی تری مواجه شوند به طور مثال تروما یا شکستگی و خرد شدن شدید دندان و عفونت های شدید، در این صورت پزشک چاره ایی جز کشیدن دندان کودک ندارد و با پر کردن  مشکل دندان حل نخواهد شد. حتی ممکن است دندان باعث ایجاد اختلال در لثه و بیماری لثه یا احساس درد در کودک شود در نتیجه در این مواقع بهترین راه کشیدن دندان است.

بسیاری از دندانپزشکان در محل دندان کشیده شده از یک دندان مصنوعی یا فضا نگهدار استفاده می کنند تا فضای خالی بر رشد دندان های دائمی تاثیر نامطلوبی باقی نگذارد.

ترمیم -دندان- شیری
ترمیم دندان شیری در تهران

تعداد پرکردن دندان در یک جلسه:

  1. گاهی اوقات برخی از والیدن به دلایلی راحتی کودک و مسیر رفت وآمد و یا هر دلیل دیگری این سوال برایشان پیش خواهد آمد که تعداد جلساتی که برای ترمیم دندان باید به دندان پزشک مراجعه شود چقدر است؟ در این جواب این سوال، باید اینگونه بیان شود که، زمانی که کودک برای معاینه و درمان به دندان پزشک مراجعه خواهد کرد دکتر تشخیص خواهد داد که برای ترمیم نیاز به چه روشی است به طور مثال اگر نیاز به کشیدن یک دندان باشد در یک جلسه این مشکل حل خواهد شد ولی اگر تعداد دندان ها بیشتر باشد و یا نیاز به پر کردن دندان باشد تعداد جلسات متفاوت است و این یکی از دلایلی است که میزان تعداد جلسات را رقم خواهد زد.
  2. دلیل بعدی که از مهم ترین دلایل برای تعیین تعداد جلسات به حساب خواهد آمد میزان راحتی و آرامش یک کودک است. ممکن است یک کودک با دکتر همکاری کرده و در یک جلسه ترمیم اتمام یابد و ممکن است یک کودک همکاری نکرده و  در این صورت پزشک مجبور شود در دو جلسه و حتی سه جلسه کار را به اتمام برساند.

درواقع میزان آرامش کودک در مطب و همکاری آن با دکتر بسیار حائز اهمیت است و نباید کودک را از دندان پزشکی  متنفر کرد. در نتیجه والدین و دندان پزشک باید به این نکته بسیار توجه کنند و اگر دندان پزشک اطفال، خوبی را برای درمان و ترمیم دندان  فرزندتان انتخاب کرده باشید دیگر جای نگرانی برای شما باقی نخواهد ماند.

فضانگهدار در کودکان:

 

زمانی که دندان شیری به هر دلیلی کشیده خواهد شد و یا به صورت طبیعی می افتد اگر والدین کودکان را نزد پزشک ببرند، دندان پزشک برای کودک فضانگهدار را در محل خالی دندان جای گذاری خواهد کرد. در ادامه این مقاله بیان خواهیم کرد که چرا دندان پزشک این امر را انجام خواهد داد.

فضانگهدار به این دلیل در محل خالی دندان ها جای گذاری خواهد شد که، هنگامی که یک دندان می‎افتد، فضای خالی ایجاد شده را می‌توان با یک ابزار کوچک به اسم فضا نگهدار، حفظ کرد تا هنگامی که زمان رویش دندان دائمی فرا رسد، این رویش بدون هیچگونه مشکلی انجام شود. در واقع با این کار دندان پزشک در زیبایی دهان کودک تاثیر به سزایی را ایجاد خواهد کرد. پس در انتخاب دندان پزشک مناسب برای کودک خود باید دقت کافی را به عمل آورید تا در آینده در زیبایی دهان و دندان کودک دلبندتان به مشکلات جدی برخورد نکنید.

 

[box] بیشتر بخوانید : بهترین دندانپزشک اطفال[/box]

رشد دندان دائمی در پشت دندان شیری:

دندان-شیری-کودکان
رشد دندان دائمی در پشت دندان شیری

گاهی اوقات نگرانی در زمینه رشد دندان های دائمی کودکان برای والدین به وجود خواهد آمد و این موضوع است که دندان های دائمی زودتر از موعود رشد خواهند کرد و در پشت دندان های شیری به رشد خود ادامه خواهند داد در صورتی که دندان های شیری هنوز لق نشده و نیفتاده است. به این مورد (دندان کوسه ایی) گفته خواهد شد.

اگر مشکل دندان کوسه ای ظرف چند هفته حل نشود، مراجعه به دندان پزشک می تواند ایده خوبی باشد. دندان پزشک می تواند با حذف دندان شیری مشکل را در نهایت حل کند. البته اگر دندان دائمی به مرور زمان باعث لق شدن دندان شیری نشود و این مدت حدود دو الی سه هفته به طول می انجامد و بعد از آن می توانید به بهترین دندان پزشک اطفال مراجعه فرمایید و به دور از نگرانی مشکل کودک خود را حل کنید.

روش حل این مشکل به احتمال بسیار زیاد کشیدن دندان شیری است. اگر دندان پزشک دندان های شیری را بکشد، اما همچنان برای رشد دندان های دائمی فضای کافی وجود نداشته باشد و موقعیت فعلی آنها موقعیت نهایی به نظر برسد، دندان پزشک از روشی به نام دیسکینگ برای ایجاد فضا استفاده می کند. در این روش دندان پزشک مقداری از مینای دندان های مجاور را حذف می کند تا برای رشد دندان های دائمی جا باز شود.

 

بیشتر بخوانید :

بهترین دندانپزشک اطفال در تهران

 

 

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است

مقاله‌ها: 71

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید . کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت .