ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی

همکاری کودکان زیر دو سال برای درمان و ترمیم دندان های پوسیده بسیار سخت و طاقت فرساست. اما برای درمان کودکان در این گروه سنی چه راهکاری وجود دارد؟ ما در این مقاله روش های درمانی دندانپزشکی در این گروه سنی را ذکر کرده ایم.

سلامت کودک در نظر والدین از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در بیشتر موارد ارجح از سلامت خودشان است. به وجود آمدن مشکلات دهان و دندان برای هر کسی از کودک تا بزرگسال کاملا طبیعی است، اما موضوع از آنجایی برای والدین نگران کننده می شود که کودکشان سن پایینی دارد و اینکه چگونه او را در حین درمان کنترل کنند جای سوال دارد.

برای انتخاب روش درمانی مناسب برای کودکان در این رده سنی لازم است تا والدین با دانش کافی اقدام به درمان کنند. داشتن آگاهی و دانش کافی در والدین مستلزم تحقیقات لازم و شناخت جدیدترین تکنیک های پزشکی و مزایا و عوارض هر کدام از این روش هاست.

ما در این مقاله سعی داریم به صورت اختصاصی به درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان زیر دو سال با استفاده از آرام بخش یا بیهوشی در کودکان بپردازیم.

در این مقاله توضیحات خانم دکتر فرزانه فرخ نژاد دندانپزشک زیبایی و متخصص ایمپلنت را می خوانید. با ما همراه باشید.

 

آرام بخشی و بیهوشی کودکان زیر دو سال

زمانی که والدین به همراه کودک به دندانپزشکی مراجعه می کنند و متوجه می شوند که برای ادامه روند درمان لازم است تا کودک بیهوش شود، هراس و اضطرابی تمام وجود انها را فرا می گیرد. اما با توضیحاتی که در ادامه می خوانید به آرامش نسبی خواهید رسید.

با توجه به شرایط سنی کودکان زیر دو سال امکان قرار دادن آن ها در یونیت دندانپزشکی و همکاری در حین درمان عملا امکان پذیر نیست. علاوه بر این موضوع به علت شرایط سنی حساسی که کودک دارد ممکن است عوارض روانی جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته باشد که حتی در بزرگسالی او را درگیر کند.

 

دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی - دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

اهمیت درمان ترس کودکان از دندانپزشکی

در دندانپزشکی اطفال علاوه بر درمان دندان های آسیب دیده ی کودک ، ضروری است که دندانپزشک کودک را از جهت روحی نیز آماده سازد. با این کار، کودک دیدگاه خوشایندی از دندانپزشکی پیدا می کند و می تواند در سنین بزرگسالی نیز به راحتی در مراکز دندانپزشکی حضور پیدا کند.

از این رو  کیفیت اولین حضور و تجربه ی کودک در مطب دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است. به منظور بهبود و ارتقا این کیفیت بهتر است کادر درمانی مطب دندانپزشکی، وقت بیشتری برای کودک اختصاص دهند و یا با ترتیب دادن بازی های مختلف مانند لمس کردن ابزار و تجهیزات دندانپزشکی، ضمن بالابردن آگاهی کودک ، احساس خوشایندی در وی ایجاد نمایند.

برای همکاری کودکان زیر دو سال در دندانپزشکی چه راهکاری وجود دارد؟

پوسیدگی دندان های قدامی بالا یا دندان های جلویی برای کودکان زیر دو سال پیش می آید که می تواند به دلیل شیر خوردن شبانه کودک باشد. پوسیدگی دندان در کودکان می تواند با احساس درد همراه باشد که موجب آزار کودک شود و مدام او را دست در دهان ببینیم. در برخی مواقع پیشروی این پوسیدگی به حدی است که نیاز به عصب کشی و ترمیم دندان دارد. اما برای درمان دندان های کودکان زیر دو سال چه راهکاری وجود دارد؟

در ابتدای امر ضروری است محیطی را برای درمان کودک انتخاب کنیم که دقیقا برای کودک طراحی شده و به او احساس امنیت و آرامش دهد. درمان کودک را به یک تیم مجرب و حرفه ای در درمان اطفال بسپاریم تا عواقب درمانی و روانی ناخوشایندی برای او به همراه نداشته باشد. برای درمان دندان های کودکان زیر دو سال خواباندن آن ها در یونیت دندانپزشکی و وادار کردن آنها به همکاری امکان پذیر نیست.

به همین دلیل برای کودکان زیر دو سال می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. استفاده از روش آرام بخشی ، بیهوشی و خواب عمیق در کودکان از روش های مورد استفاده است.

  • برای درمان می توان از روش بیهوشی عمومی در اتاق عمل استفاده کرد که در این مواقع با توجه به اینکه متخصص بیهوشی در آنجا حضور دارد تمام شرایط تحت کنترل است و با کمترین ضرر می توان کارهای مربوط به اطفال را انجام داد.
  • روش دیگر خواب عمیق است که با استفاده داروهایی که به صورت وریدی به کودک تزریق می شود آن را وارد یک خواب عمیق می کنیم و می توانیم کارهای درمانی را آغاز کنیم.

 

برای این کار نیاز است تا درمان توسط افراد متخصص و متبحر صورت گیرد:

  • دندانپزشک متخصص اطفال
  • فوق تخصص بیهوشی و آرام بخشی کودکان
  • اتاق عمل و تجهیزات مورد نیاز

 

[box] بیشتر بخوانید :  درمان ریشه دندان[/box]

 

عوارض دندان های پوسیده در دهان کودک

اما در صورتی که برای درمان و ترمیم دندان های پوسیده در کودکان  اقدام نشود عوارض زیر را به همراه خواهد داشت:

  • موجب آزار و ناراحتی کودک می شود.
  • کودک نمی تواند درست غذا بجود.
  • موجب کاهش وزن کودک می شود.
  • اختلال در رشد استخوان و مغز کودک.

بیهوشی با کلرال هیدرات

در برخی مواقع مراجعین به دندانپزشک عنوان می کنند که به فلان دندانپزشک مراجعه کردیم و دندانپزشک ۱۲ سی سی کلرال هیدرات را برای کودک تجویز کرده تا کودک به خوا ب عمیق رود و بخوابد تا روند درمان دندان های آن انجام شود.

طبق آخرین مقالات منتشر شده در ارتباط با کلرال هیدرات استفاده از این دارو فقط منوط به استفاده در اتاق عمل است و به هیچ عنوان استفاده از این دارو در مطب دندانپزشکی صحیح نیست و این موضوع در همه جای دنیا رد شده است. استفاده از این دارو موجب آپنه تنفسی می شود و لازم است حتما در فضای بیمارستانی و اتاق عمل و با یک تیم تخصصی انجام شود. تا در صورت بروز پیشامدی بتوان شرایط را مدیریت کرد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

اما برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان چه راهکاری وجود دارد. برای پیشگیری توجه به این نکات ضروری است:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان: از زمان رویش دندان های شیری آموزش مسواک زدن و رعایت بهداشت و دهان و دندان به کودکان ضروری است. این موضوع باید تبدیل به یک عادت رفتاری در کودک شود. در ابتدا با استفاده از مسواک های انگشتی و گاز استریل می توان آغاز کرد و با رشد کودک استفاده از مسواک هایی با سایز مناسب دهان کودک و سری نرم ادامه پیدا می کند. از سنین سه سالگی به بعد که رویش دندان های خلفی شروع می شود استفاده از نخ دندان بسیار ضروری است.
  2. تغذیه مناسب: تغذیه مناسب در کودکان موجب می شود که استحکام و مقاومت دندان ها تامین شود و مشکلات مربوط به دهان و دهان و دندان به حداقل برسد.
  3. فلورایدتراپی: یکی دیگر از کارهایی که در دندانپزشکی صورت می گیرد و بیشتر جنبه پیشگیری دارد، فلورایدتراپی است که در دندانپزشکی انجام می شود. با انجام فلوراید تراپی هر شش ماه یکبار می توان به استحکام دندان ها کمک کرد و بروز پوسیدگی دندان را تا حدود زیادی کاهش داد.

دندانپزشکی اطفال بدون بیهوشی - دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی

یکی از سوالات متداول والدین این است که بهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی برای کودکان چه زمانی است؟

رویش اولین دندان بهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی است. دندان ها در مراجعه های بعدی و مشاوره هایی که انجام می شود بررسی می شوند و اگر توصیه یا آموزشی لازم باشد، به مراجع انتقال داده می شود یا در صورت نیاز برای درمان اقدام می شود.

لازم است اولین ملاقات کودک با دندانپزشک در محیطی باشد که برای کودک طراحی شده، باشد و افرادی که با کودک در ارتباط هستند با رفتاری صبورانه و مهربان از ترس و اضطراب کودک برای درمان بکاهند.

 

[box] بیشتر بخوانید : ترمیم دندان شیری کودکان در بهترین زمان[/box]

 

هزینه دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

برای تخمین هزینه نهایی درمانی دندانپزشکی کودکان زیر دو سال با بیهوشی عوامل مختلفی تاثیرگذار است.

  • سوابق شغلی و تحصیلی دندانپزشک
  • شهرت و مهارت دندانپزشک
  • مرکز که درمان آنجا انجام می شود
  • لوازم و تجهیزات مورد نیاز

مجموع موارد ذکر شده در برآورد هزینه نهایی بسیار موثر است. شما با مراجعه به دندانپزشک خوب در تهران می توانید از جزئیات شرایط درمان آگاه شوید.

 

برای درمان کودک دلبندتان تحقیقات لازم را انجام دهید و با آگاهی و دانش کافی بهترین دندانپزشک اطفال را انتخاب کنید. عوارض درمان در این روش بسیار محدود است و سلامت کودک با دندان های پوسیده به مراتب بیشتر در خطر است تا درمان با استفاده از روش بیهوشی. پس تصمیمی عاقلانه و به دور از احساسات و نگرانی داشته باشید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
ترمیم دندان شیری کودکان در بهترین زمان
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است

مقاله‌ها: 71

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید . کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت .