ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

همه چیز در مورد روکش دندان در تهران + مزایا و معایب

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که جلوی آینه قرار گرفته اید و با لبخندی به تصویر خود در آینه نظاره کنید. حالا تصور کنید وقتی لبخند می زنید دیگر اثری از این دندان های زیبا مروارید شکل نباشد. دندان ها در زیبایی صورت بسیار موثرند.

روکش دندان در تهران

احتمالا بارها برایتان پیش آمده است که جلوی آینه قرار گرفته اید و با لبخندی به تصویر خود در آینه نظاره کنید. حالا تصور کنید وقتی لبخند می زنید دیگر اثری از این دندان های زیبا مروارید شکل نباشد. زیبایی صورت شما به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد. پس تاثیر دندان روی زیبایی ظاهر و صورت قابل کتمان نیست.

اما اگر دندان های ما در اثر حادثه ای دچار شکستگی شود برای رفع آن چه راه حلی وجود دارد؟

ما در ای مقاله سعی داریم شما را با تکنیکی شناخته شده در دندانپزشکی بنام روکش دندان آشنا کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید.

روکش دندان چیست؟

پروتز ثابت دندان که با نام روکش دندان در میان عموم شناخته شده است تکنیک بسیار موثر دندانپزشکی برای اصلاح فرم دندان هاست. ممکن است شما در شرایطی به دندانپزشک مراجعه کنید که پوسیدگی دندان های شما آنقدر پیشروی کرده باشد که با تراش و برداشتن قسمت های آسیب دیده، ساختار و بافت اصلی دندان های شما به طور کلی از بین برود. در این زمان است که استفاده از روکش دندان برای ترمیم و بازسازی شکل و ساختار اصلی دندان مطرح می شود.

 

 روکش دندان در تهران
روکش دندان در تهران

 

[box] بیشتر بخوانید :  همه چیز در مورد ارتودنسی نامرئی[/box]

 

کاربرد روکش دندان در تهران

یکی از دلایل استفاده از روکش دندان می تواند باسازی ساختار دندان باشد اما این تنها دلیل برای این کار نیست. کاربرد روکش دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اصلاح شکستگی های مادرزادی
  • اصلاح بدرنگی های دندان
  • ترمیم ترک های دندانی
  • بازسازی سطح جونده دندان
  • اصلاح اندازه و سایر دندان ها در صورتی که یکی از دندان ها کوچکتر از دندان های دیگر باشد.
  • نازک شدن جداره و دیواره ی دندان ها بر اثر عصب کشی که ریسک شکستگی دندان را بالا می برد.

 

جنس روکش دندان

روکش دندان می تواند از جنس فلزاتی مانند طلا، آلیاژ چینی به نام پرسلن که همان سرامیک است باشد. عاوه بر این روکش ها می توانند ترکیبی از این دو جنس ساخته شود.

انواع روکش دندان

  1. روکش های تمام فلزی: اگر به دنبال روکشی بسیار مقاوم هستید که در برابر جویدن و حتی ضربه مقاوم باشد، استفاده از روکش های تمام فلزی بهترین گزینه برای شماست. اما انتخاب این گزینه یک عیب بزرگ دارد و آن رنگ این روکش هاست که به رنگ فلز هستند. انتخاب این روکش می تواند برای دندان های آسیاب و عقب بسیار مناسب باشد. برای استفاده از این روکش ها می توان از فلزها و آلیاژهایی مانند: طلا یا پلاتینیوم استفاده کرد.
  2. روکش های سرامیکی: روکش های تمام سرامیک می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای روکش دندان های آسیب دیده شما باشد. این روکش ها زیبایی فوق العاده ای دارند و سازگاری زیادی با بافت لثه دارند به همین دلیل ریسک عوارض احتمالی به شدت کاهش می یابد. تغییر رنگ در این روکش ها بسیار پایین است و از استحکام خوبی برخوردار هستند. سیلیکات و زیرکونیا زیر مجموعه روکش های سرامیکی هستند.
  3. روکش های سرامیکی و فلزی: در صورتی که مایل به استفاده از روکش های فلزی هستید اما رنگ فلزی این روکش ها شما را از انتخاب این گزینه منصرف می کند باید به شما بگوییم که شما می توانید از روکش های فلزی و سرامیکی استفاده کنید. در واقع این روکش های فلزی هستند که یک روکش سرامیکی به رنگ دندان روی آن قرار می گیرد و تناسب رنگ میان دندان ها را از بین نمی برد.

هزینه روکش دندان در تهران
هزینه روکش دندان در تهران

هزینه روکش دندان در تهران

برای برآوررد نهایی هزینه ی روکش دندان باید به مسائلی توجه داشته باشید. جنس روکش دندانی که انتخاب می کنید می تواند نقش موثری در هزینه ی نهایی روکش دندان های شما داشته باشد.

  • میزان تخصص دندانپزشک شما
  • مهارت و تبحر و تجربه دندانپزشک
  • میزان شهرت و شناخته شده بودن دندانپزشک
  • تجهیزات و لوازم مصرفی در حین کار

از دیگر عوامل موثر در تخمین هزینه ی نهایی روکش دندان است. برای انتخاب دندانپزشک خود لازم است تا با تحقیقات کافی به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید تا تجربه ای خوشایند از درمان داشته باشید.

مراقبت های بعد از روکش دندان

هر کار درمانی برای ماندگاری بیشتر و رسیدن به بهترین نتیجه نیازمند رعایت مراقبت های بعد از آن است. بعد از روکش دندان هایتان لازم است تا به توصیه های زیر توجه ویژه داشته باشید.

  • استفاده از دهانشویه
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده مرتب و مداوم از مسواک بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده از نخ دندان بعد از هر بار مسواک زدن
  • مراجعه به دندانپزشکی به طور مرتب و تحت چکاپ های شش ماهه
  • از جویدن غذاهای سخت جهت پیشگیری از شکستگی و آسیب رسیدن به دندان ها جلوگیری کنید.

 

[box] بیشتر بخوانید  :   ترمیم دندان شیری کودکان در بهترین زمان[/box]

 

مزایا روکش دندان

مزیت های استفاده از روکش برای دندان ها بر هیچ کس پوشیده نیست. ما در اینجا به تعدادی از این مزیت ها اشاره می کنیم:

  • محافظت از دندان در مقابل شکستگی
  • محافظت از سلامت بافت های اطراف دندان
  • اصلاح رنگ دندان ها که ممکن است به طور مادرزادی فرد با بدرنگی دندان مواجه باشد.
  • اصلاح شکل ظاهری دندان که ممکن است در اثر شکستگی و یا پوسیدگی های وسیع به کل شکل و ساختار کلی خود را از دست داده باشد.

 

عوارض روکش دندان

قبل از انجام روکش دندان لازم است تا با عوارض استفاده از این روش آشنا باشید. عوارض روکش دندان عبارت است از:

  • هنگام استفاده از روکش برای دندان ۱ تا ۱.۵ میلی متر از بافت روی دندان تراشیده می شود.
  • مراقبت بعد از روکش دندان بسیار مهم و حیاتی است. روکش کردن دندان ها به معنای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست.
  • مسواک زدن، استفاده مرتب از نخ دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک بعد از روکش دندان ضروری است .

 

عمر روکش دندان در تهران

عمر روکش دندان شما به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. اینکه شما از چه نوع روکشی و با چه جنسی استفاده کرده اید یکی از عوامل موثری است که می تواند عمر روکش دندان های شما را تعیین کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان هم یکی دیگر از عوامل موثر بر روی عمر روکش دندان است. در صورتی که شما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید روکش دندان شما بیشتر عمر خواهد داشت.

برای اطلاع از زمان دقیق تعویض روکش های خود لازم است تا به صورت مرتب تحت معاینه دندانپزشک متخصص و متبحر قرار بگیرید تا با تشخیص به موقع از آسیب رسیدن به دندان های شما جلوگیری شود.

مراجعه ی مرتب و چکاپ های شش ماهه نزد دندانپزشکتان می تواند از پیشروی پوسیدگی دندان های شما تا حدود زیادی بکاهد. برای انتخاب بهترین دندانپزشک مورد نظر تحقیقات کافی داشته باشید. سوابق شغلی و تحصیلی دندانپزشک را بسنجید. از تجربیات دیگران در استفاده از خدمات دندانپزشک مورد نظر بهره مند شوید و دست به انتخابی آگاهانه بزنید.

خصوصیات بهترین دندانپزشک برای روکش دندان در تهران

برای انتخاب دندانپزشک خوب در زمینه روکش دندان و درمان های ترمیمی بایستی به سطح تخصص دندانپزشک و رضایت خاطر سایر بیماران توجه نمود. استفاده از فناوری های نوین در زمینه روکش دندان یکی از مواردی است که بایستی در انتخاب بهترین دندانپزشک برای روکش دندان به آن توجه نمود. همچنین بایستی توجه نمود که روکش های دندانی شامل انواع مختلفی بوده که بایستی دندانپزشک بتواند از بهترین روکش های دندانی متناسب با نیاز بیماران استفاده نماید. بهترین دندانپزشک در این زمینه بایستی روکش دندان را  به صورت سه بعدی برای بیماران در اسرع وقت تهیه نموده و برای دندان های فرد استفاده نماید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است

مقاله‌ها: 62

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *