ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی

احتمالا اولین گزینه ای که برای مرتب کردن و اصلاح نامرتبی دندان ها به ذهن شما خطور می کند استفاده از ارتودنسی دندان است. اما لازم است بدانید که این روش تنها گزینه نیست و روش های مختلفی برای برطرف کردن این عارضه وجود دارد.

اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی

انواع روش های اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی کدامند؟ بهترین روش برای اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی چیست؟ مزایای اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی چیست؟ ارتودنسی نامرئی چه مزایایی دارد؟

یکی از قدیمی ترین اقداماتی که برای اصلاح دندان های نامرتب انجام می شود ارتودنسی دندان ها است. اما این روزها عده ای از ظاهر سیم های ارتودنسی بیزارند و علاقه دارند از روش های دیگری برای ردیف کردن و مرتب کردن دندانهایشان استفاده کنند.

 

اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی - دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

 

خوش بختانه روش ها و راهکار های مختلفی برای انجام اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی وجود دارد. البته برخی از آنها مزیت های زیادی دارند و برخی از دیگر روش ها خطرات زیادی را در پی دارد. از همین رو بهتر است با انواع روش ها و خطرات و مزایایی که به همراه دارند آشنا شوید تا بهترین روش را برای بهبود وضعیت دندان هایتان برگزینید.

ما در این مقاله سعی داریم به معرفی روش های مختلف مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع روش های اصلاح دندان های نامرتب بدون ارتودنسی

برای انجام مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی روش های مختلفی وجود دارد. ما در این جا به تعدادی از این روش ها اشاره می کنیم:

باندینگ کردن

باندینگ کردن از روش هایی است که در طی انجام آن تمامی بخش های دندان که نامرتب هستند و از ردیف دندان بیرون زده اند تراشیده شده در انتها از مواد مخصوصی جهت پرکردن محل خالی دندان ها استفاده می شود. این روش در مواردی استفاده می شود که نامرتبی دندان ها حاد نیست.

معایب باندینگ دندان

باندینگ کردن دندان با معایبی همراه است که لازم است از آن اطلاع داشته باشید.

اولین مشکل این است که دندان ها زمانی که تراش می خورند سرعت تخریب و پوسیدگی آنها نسبت به قبل دوبرابر می شود. به همین جهت بعد از مدتی افراد می بینند که دندان هایشان سرعت پوسیدگی زیادی شده است. تا جایی که کم کم دندان طبیعی خودشان از بین می رود.

دومین مشکلی که روش باندینگ دارد دوام و ماندگاری کم این روش است. در واقع بعد از مدت زمانی به سرعت رنگ باندینگ ها تغییر کرده و مجددا مراجعه کننده باید اقدامات درمانی دیگری را برای ترمیم دندان هایش انجام دهد.

پرسلین ونیر

دیگر روشی که با هدف اصلاح نامرتبی دندان ها بکار گرفته می شود پرسلین ونیر است.

در این روش لمینیت ونیر به عنوان پوسته ای روی دندان ها قرار می گیرد. در واقع روند انجام ونیر ها این است ابتدا دندان قدری تراش می خورند تا امکان جای گذاری روکش های ونیری فراهم باشد و سپس این روکش ها با چسب هایی مخصوص روی دندان ها قرار می گیرد.

این روش نسبت به باندینگ دندان ها به علت دوام بالا و ثبات رنگ از مزیت بیشتری برخوردار است.

[box] بیشتر بخوانید : از جراحی دندان نهفته چه می دانید؟[/box]

معایب پرسلین ونیر

این روش نیز مانند روش های دیگر ممکن است معایبی داشته باشد. عارضه هایی که روش ونیر دارد از جمله اینکه:

اگر ونیر ها از جنس بی کیفیت باشند پیامد های منفی را از خود برجای می گذارند. مثلا دندان ها فرد در برابر این روکش ها واکنش نشان می دهند و ممکن است پوسیده شوند. یا اینکه لثه ها با آسیب هایی جدی مواجه شوند.

در مواردی مشاهده شده است ونیرها سریعا تغییر رنگ داده و یا شکسته اند.

 

اصلاح نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی - دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

 

ارتودنسی نامرئی

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در عرصه ارتودنسی دندان ها رخ داده است این است که در طول سالها انواع مختلف از ارتودنسی ها به بازارهای جهانی معرفی شده اند که هر کدام از آنها مزایا و ضعف های خود را داشته اند. آخرین و نوین ترین نوع ارتودنسی دندان، ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

یک روکش از جنس پلاستیک است که روی دندان های قرار می گیرد.

این روکش پلاستیکی کاملا شفاف و صاف است. به طوری که به سختی و از فاصله نزدیک قابل تشخیص است. این نکته را از این جهت ذکر کردیم که کسانی که نگران ظاهر زیاد آن روی دندان باشند بدون دغدغه ونگرانی می توانند از این نوع ارتودنسی استفاده کنند.

مزایای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی مزایا زیادی دارد که احتمالا با دانستن این موارد برای انجام آن ترغیب خواهید شد. ما در اینجا به مهمترین مزایا ارتودنسی نامرئی اشاره می کنیم:

  • از مزایای این نوع ارتودنسی این است که کاربرد و عملکرد بسیار زیادی در نظم بخشیدن به دندان ها دارد.
  • هیچ نوع نمای بدی را همچون سیم های ارتودنسی روی دندان ها ایجاد نمی کنند.
  • در کوتاه ترین زمان می توانند تاثیرات زیادی را در صاف کردن و ردیف کردن دندان های نامرتب داشته باشد.
  • پلاستیکی که به عنوان ارتودنسی روی دندان قرار می گیرد کاملا با دندان و لثه ها سازگار است و هیچ مشکلی را برای افراد پیش نمی آورد.
  • استفاده از این نوع ارتودنسی بسیار آسان است. به راحتی می توانید آن را از روی دندان ها و دهان خود خارج کنید و بعداز خوردن غذا و انجام مسواک به محل خود بازگردانید.

*البته این نکته را در نظر داشته باشید که مدت زمان زیادی نباید از روی دندان ها برداشته شود زیرا که عملا کارکرد خود را از دست می دهد و نمی توان توقع داشت که دندان هایمان مرتب و ردیف شود.

  • استفاده از ارتودنسی های نامرئی هیچ گونه عوارضی را در پی ندارد. خوش بختانه در تمام سال هایی که افراد مختلف از این نوع ارتودنسی استفاده کرده اند هیچ گونه گزارش مبنی بر عارضه های آسیب رسان از این ارتودنسی ها نبوده ایم. علاوه بر این در حل مشکلات دندان ها نیز بسیار موفق عمل کرده اند.

 

[box] بیشتر بخوانید : آل آن فور ایمپلنت[/box]

مراقبت های بعداز انجام ارتودنسی نامرئی

برای گرفتن بهترین نتیجه از ارتودنسی دندان لازم است تا رعایت اصول مراقبتی بعد از ارتودنسی دندان را جدی بگیرید. در اینجا به مهمترین نکات مراقبت بعد از ارتودنسی نامرئی اشاره می کنیم:

  • بعداز هر بار که آن را از روی دندان ها برداشتید باید بلافاصله به جعبه مخصوص خود بگذارید تا از آلودگی ها و احتمال شکسته شدن به دور باشد.
  • شست و شو این ارتودنسی ها توسط قرص ها مخصوص و نیز مسواک های مخصوص باید انجام شود.
  • حتما مدت زمان بیست ساعت باید این ارتودنسی ها روی دندان های شما قرار بگیرد تا نتیجه مثبت داشته باشد. در غیر این صورت گویی از این ارتودنسی استفاده نمی کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی را در مورد روش های مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی ارائه دهیم.

توجه داشته باشید که برای دریافت خدمات درمانی به بهترین دندانپزشک در تهران مراجعه کنید تا مشکلات و عوارض احتمالی گریبان گیر شما نشود. شما می توانید با انجام تحقیقات کافی به بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران مراجعه کنید و یکی از روش های درمانی را دنبال کنید. انتخابی پزشکی حاذق و متبحر در اینکه لبخند رضایت بر لبانتان نقش ببندد موثر است.

قیمت ارتودنسی دندان در تهران در سال ۱۴۰۱

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است

مقاله‌ها: 71

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *