ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

سینوس لیفت : تحلیل استخوان فک یا آکا استئوپروسیس سبب می شود استخوان های فک شکننده و آسیب پذیرتر شوند. در حقیقت زمانی که استخوان فک تحلیل می رود، تاثیر سویی روی عملکرد دندان ها دارد.

در مورد سینوس لیفت بیشتر بدانید
سینوس لیفت و زیبایی دندان ها

دلایل تحلیل استخوان فک

• از دست دادن تعدادی از دندان ها

زمانی که یک یا تعدادی دندان را از دست می دهید و از ایمپلنت به عنوان جایگزین استفاده نمی کنید.

وقتی غذا جویده می شوید، فشار ناشی از جویدن از طریق ریشه دندان ها به استخوان فک وارد شده و موجب رشد و تقویت آن می شود.

در حالی که زمانی که یک یا تعدادی از دندان ها را از دست می دهیم، استخوان ها به وسیله ی بدن جذب می شوند.

به طور معمول یک سال پس از از دست دادن دندان ها و عدم جایگزینی آنها با ایمپلنت، یک چهارم استخوان فک ناحیه ی مورد نظر تحلیل می رود. اگر این روند درمان نشود روند تحلیل ادامه خواهد یافت.

• تحلیل لثه

با تحلیل لثه، میان دندان ها و لثه فاصله ای ایجاد شده و به محلی برای رشد و تجمع پلاک ها تبدیل می شود.. در اثر عفونت لثه دندان ها نیز آسیب می بینند و به تدریج باعث تحلیل استخوان فک می شوند.

• پوسیدگی های گسترده دندان

اگر دندان های پوسیده و آسیب دیده درمان نشوند، موجب التهاب گسترده در خط لثه و در نهایت تحلیل استخوان فک می شود.

عفونت های دندانی، پوکی استخوان، استفاده از دندان مصنوعی، بریج های دندانی و تومور از دیگر دلایل تحلیل استخوان فک می باشند.

درمان تحلیل استخوان فک با سینوس لیفت

سینوس لیفت در حقیقت نوعی عمل جراحی است که برای درمان تحلیل استخوان فک بالا انجام می گیرد.

حین سینوس لیفت مقداری پودر استخوان در بخش دندان های آسیا تزریق می شود. از آنجایی که طی این عمل جراحی بافت استخوان فک تقویت می شود، گاها به سینوس لیفت، تقویت سینوس نیز گفته می شود.

روش انجام سینوس لیفت

سینوس لیفت با بی حسی موضعی انجام پذیر بوده و نیازی به بیهوشی عمومی نمی باشد.

پس از بی حس شدن، غشای سینوس به اندازه ی نیاز بالا کشیده می شود. به این مرحله سینوس لیفت می گویند.

پس از سینوس لیفت، قسمت برش زده شده با استفاده از غشای مصنوعی بخیه زده می شود.

پس از پیوند استخوان و سینوس لیفت، بسته به درصد موفقیت پیوند کاشت دندان انجام می شود.

[box] بیشتر بخوانید : درمان ریشه دندان[/box]

عوارض جراحی سینوس لیفت

اولین عارضه ی ناشی از سینوس لیفت، درد در محل جراحی است. مقداری درد پس از سینوس لیفت طبیعی بوده و با مصرف مسکن های تجویز شده از بین خواهد رفت.

تورم در محل جراحی، از دیگر عوارض سینوس لیفت می باشد. برای از بین بردن تورم ناشی از سینوس لیفت می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید.

اغلب بعد از سینوس لیفت، در محل جراحی خونریزی رخ می دهد و با بزاق ترکیب می شود. برای رفع خونریزی می توانید  روی محل جراحی چای کیسه ای قرار دهید.

عفونت پس از سینوس لیفت از دیگر عوارض آن بوده و با مصرف آنتی بیوتیک مناسب به راحتی قابل پیشگیری می باشد.

تفاوت سینوس لیفت باز و بسته

در حال حاضر سینوس لیفت با دو روش باز و بسته انجام پذیر می باشد.

• سینوس لیفت بسته

در صورتی که استخوان عمودی دندان های آسیا دچار تحلیل شدید شده باشند و به ضخامت کمتر از دو میلیمتر رسیده باشند میتوان از سینوس لیفت بسته استفاده کرد.

طی سینوس لیفت بسته استخون فک تا بخش پایینی سینوس توسط دریل سوراخ شده و پس از آن پودر استخوان به اندازه ای تزریق می شود که ضخامت استخوان به اندازه ی مورد نیاز برای ایمپلنت برسد.

این روش حساسیت بالای دارد. زیرا در صورت برخورد ابزار و تجهیزات به سینوس احتمال پارگی و عفونت محل جراحی وجود دارد.

• سینوس لیفت باز

ضخامت مورد نیاز استخوان فک برای انجام این نوع جراحی ۵ میلیمتر می باشد.

طی این روش غشای سینوس توسط جراح به بالا منتقل شده و محل استخوان تحلیل رفته با پودر استخوان پر می شود. پس از تزریق پودر استخوان غشای مناسبی روی آن قرار می گیرد.

با تشخیص متخصص میتوان بلافاصله پس از لیفت، کاشت دندان را انجام داد.

[box] بیشتر بخوانید : اصلاح طرح لبخند چیست؟[/box]

مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

پس از سینوس لیفت تورم در محل جراحی طبیعی می باشد. پس نگران تورم نباشید.

پس از سینوس لیفت از فین کردن، عطسه و سرفه ی شدید اجتناب نمایید. زیرا احتمال جابجای مواد استخوانی و شل شدن بخیه ها وجود دارد. برای به حداقل رساندن فشار می توانید با دهانی باز عطسه و سرفه نمایید.

سعی کنید تا چند روز پس از جراحی، محیط بینی خود را مرطوب نگه دارید.

داروهای تجویز شده را سر موقع مصرف نمایید و از مصرف خودسرانه ی داروهای دیگر اجتناب کنید. آنتی بیوتیک ها مانع عفونت و ایجاد خلط می شوند و مسکن ها نیز به منظور تسکین درد مصرف می شوند.

حتما بعد از جراحی از دهانشویه ی دارای کلرهگزیدین برای پیشگیری از عفونت دهان و دندان استفاده نمایید.

ده روز بعد از سینوس لیفت برای بررسی بخیه ها و کشیدن بخیه های غیر جذبی به جراح خود مراجعه نمایید.

بسته به روش انجام سینوس لیفت و ماده ی به کار رفته، در مدت زمان مشخصی می توان کاشت ایمپلنت انجام داد. حتی در مواردی با تشخیص جراح بلافاصله پس از سینوس لیفت، کاشت ایمپلنت های دندانی قابل انجام است.

حداقل تا دو هفته پس از سینوس لیفت، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی را متوقف نمایید.

تا دو هفته پس از سینوس لیفت از استفاده از نی برای نوشیدن خودداری نمایید.

نکات مهم

• به طور طبیعی درد و تورم تا دو روز بعد از سینوس لیفت بهبود خواهد یافت. در صورتی که درد شما کاهش نیافت و یا با گذر زمان شدت یافت با جراح خود صحبت نمایید.
  • خونریزی طبیعی پس از این جراحی رنگ تیره ای دارد.
  • اگر تا سه روز بعد از سینوس لیفت خونریزی شما متوقف نشد و رنگ آن قرمز روشن بود به جراح خود اطلاع دهید.
  • اگر احساس کردید مواد استخوانی جابجا شده اند سریع با جراح خود مشورت کنید.
  • اگر بعد از سینوس لیفت تب کردید سریعا به متخصص مراجعه نمایید.

خلاصه مطلب

گاهی ممکن است استخوان فک در اثر عوامل مختلفی مثل عفونت لثه، پوسیدگی و … تحلیل برود. برای متوقف نمودن تحلیل استخوان فک از سینوس لیفت استفاده می شود. سینوس لیفت به دو روش باز و بسته انجام پذیر است و بافت استخوانی فک را تقویت می نماید. بعد از سینوس لیفت به راحتی میتوان کاشت ایمپلنت انجام داد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است