ژنژیویت وابسته به بلوغ

بلوغ یک حادثه منفرد نیست بلکه یک پروسه پیچیده از وقایع اندو کرینولوژیک می باشد تغییراتی را در ظاهر فیزیکی و رفتار نوجوانان ایجاد می کند. بروز و شدت ژنژیویت در نوجوانان تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار می گیرد که عبارتند از : میزان پلاک پوسیدگی دندانی ، تنفس دهانی ، کراودیسگ دندانی و رویش دندان ها
 (۱۹۸۶ Stainnnn). با وجود این، افزایش قابل توجه…

(۱۹۸۶ Stainnnn). با وجود این، افزایش قابل توجه در میزان هورمون استروئید حین بلوغ در هردو جنس اثری گذرا بر روی وضعیت التهاب لثه دارد. مطالعات متعددی افزایش التهاب لثه ای در حوالی سن بلوغ در هر دو جنس بدون افزایش در میزان پلاک را نشان داده اند(۹-1۹). با وجود اینکه، ژنژیویت مرتبط با بلوغ بسیاری از ویژگی های کلینیکی ژنژیویت القا شده توسط پلاک را دارد ، ولی این بیماری در حضور مقادیر نسبتاً کم پلاک علائم آشکاری از التهاب لثه ای را در حوالی بلوغ نشان می دهد.

ژنژیویت وابسته به چرخه قاعدگی
به دنبال قاعدگی، یک دوره ترشح هورمون استروئید جنسی در یک بازه ی  زمانی ۳۰-۲۵ روزه وجود دارد. این دوره همان چرخه قاعدگی است. یک گزارش مورد کلینیکی در سال ۱۹۴۸ توسط  Muhlemann ، تغییرات التهابی واضح و قابل ملاحظه را در لثه در چرخه قاعدگی نشان داد، با این وجود ، خانم ها ندرتاً تغییرات لثه ای آشکاری را در ارتباط با نوسانات چرخه قاعدگی نشان می دهند. شایع ترین فرم تغییرات التهابی لثه شامل علائم خفیفی از التهاب حين تخمک گذاری می باشد. به طور اختصاصی تر، اگزودای لثه ای در حین تخمک گذاری در سه چهارم از زنان مورد آزمایش به میزان ۲۰ % افزایش یافت، در حالی که علائم قابل مشاهده التهاب لثه ای به طور کلیکی ناچیز بود. از آنجایی که تغیرات رخ داده در جریان مایع شیار لثه ای و رنگ لثه به سهولت قابل مشاهده نیستند، بسیاری از خانم های جوان با التهاب لثه ای القا شده توسط چرخه قاعدگی، فرم بسیار خفیف و غیر قابل مشاهده از نظر کلینیکی از این شرایط را نشان می دهند.

گروه خبر: پیوند لثه

نويسنده: مدیر سایت