ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه (۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰)

جستجو کردن

درمان قطعی بوی بد دهان با لیزر

رفع بوی بد دهان با لیزر | درمان قطعی بوی بد دهان

بوی بد دهان عارضه ای آزاردهنده است که به شدت تاثیر منفی بر روی روابط اجتماعی فرد دارد. ممکن است از آن دسته افرادی باشید که با این مشکل مواجه است و به شدت احساس شرمندگی و خجالت دارید و حتی از صحبت کردن با دیگران امتناع می کنید. در صورتی که برای درمان اقدام نکنید روابط اجتماعی شما به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد و ممکن است در نهایت موجب گوشه گیری و منزوی شدن شما شود.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع دستگاه های لیزر برای درمان حجم وسیعی از مشکلات و بیماری های دیگر درمان قطعی بوی بد دهان کار ناشدنی نیست و می توان با استفاده از این علم به روز این دغدغه ای بوی بد دهان که با توجه به تحقیقات انجام شده هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از افراد بزرگسال را درگیر کرده است را از بین برد. البته بهتر است بدانید درصد قابل توجهی از این موارد از روش های نا مناسب دیگر کمک گرفته اند اما متاسفانه به درمان قطعی نرسیده اند به همین علت به تازگی بسیاری از افراد به انجام این روش درمانی موثر روی آورده اند و روز به روز به تعداد متقاضیان انجام آن افزوده می شود.

اما علت بوی بد دهان چیست؟ اگر شما بعد از هر وعده ی غذایی دندان های خود را مسواک می کنید و از نخ دندان استفاده می کنید اما هم چنان نفسی بد بو دارید مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

علائم بوی بد دهان یا هالیتوزیس چیست؟

یکی از اصلی ترین نشانه های که بوی بد دهان افراد را نشان می دهد، نفس بد بو است، در ابتدا ممکن است شما بوی بد دهان خود تان را احساس نکنید چرا که این بود در بینی نیز وجود دارد و به آن عادت کرده اید اما فقط در شرایطی متوجه آن خواهید شد که اطرافیان تان در این باره به شما تذکر دهند یا موضوع را با شما در میان بگذارند. اما متاسفانه با وجود فرهنگ غلطی که در زندگی برخی از افراد حاکم است ممکن است مطلع کردند کسی از بوی بد دهانش بی ادبی تلقی شود.

علت بوی بد دهان

به طور کلی می توان به عوامل متعددی جهت تشخیص بوی بد دهان اشاره کرد. با بررسی این دلایل می توان شناسایی که علت اصلی بوی بد دهان شما از کجا نشات می گیرد.

ابتلا به بیماری های سیستمیک

ابتلا به بیماری سیستمیک مانند دیابت. لازم است برای تشخیص دقیق این مورد از سلامت خود و عدم ابتلا به بیماری دیابت مطمئن شوید. در صورتی که به این بیماری مبتلا نباشید می توانید علت را در موارد دیگری جستجو کنید.  افراد دیابتی به علت خارج شدن بوی کتونی از دهانشان همیشه تنفسی بدبو دارند. در صورتی که دیابت کنترل نشود می تواند با عوارضی مانند بوی بد دهان همراه باشد.

نارسایی های کلیه از دیگر عواملی است که می تواند با عارضه ی بوی بد دهان همراه شود. لازم است حتما از سلامت کلیه های خود مطمئن شوید.

خشکی دهان

می تواند باعث اختلال در ترشحات معمول غدد بزاق شود و در نهایت موجب ابتلا به بیماری زروستومیا می شود.خشک شدن دهان ممکن است به دلیل مصرف برخی از دارو های خاص، درمان های پیچیده تری هم چون شیمی درمانی و پرتودرمانی و حتی تنفس های دهانی نیز ایجاد شود.

لوزه ها

در ناحیه لوزه ها ممکن است در بین آن شکاف های بقای غذا های مصرفی باقی بمانند و مانند سایر عوامل موجب به وجود آمدن بوی بد دهان شوند.

مشکلات و عفونت های ناحیه تنفسی

افرادی که دارای لوزه های بزرگ هستند یا به طور مداوم از عفونت های لوزه رنج می برند یا افرادی که سینوزیت مزمن دارند. این افراد به علت اینکه ترشحات سینوس از پشت حلق خارج  می شود و در محوطه ی دهان پخش می شود. در این افراد هم مشکلات بوی بد دهان بسیار رایج است.

[box] بیشتر بخوانید : از جرم گیری دندان چه می دانید؟[/box]

مشکلات دندان و لثه

مشکلات دندان و لثه ۸۵% از مشکلات بوی بد دهان را شامل می شود. به طور کلی تنها می توان ۲۰% از مشکلات بو بد دهان را مرتبط با بیماری های سیستمیک یا عفونت های ناحیه تنفسی دانست. مهمترین علت بو بد دهان التهاب لثه ها، پوسیدگی دندان و مشکلات دهانی است.

التهاب لثه ها

در ابتدا امر ضروری است که بهداشت دهان و دندان خود ر رعایت کنید. بهداشت دهان و دندان به وسیله استفاده مداوم و روزانه از مسواک بعد از هر وعده ی غذایی و استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن به صورت اصلی ضروری و روزانه است. نباید مواد غذایی در میان دندان ها و فاصله خالی بین دندان و لثه باقی نماند.

در صورتی که باقی مانده غذا به طور مداوم در میان دندان و لثه قرار بگیرد موجب به وجود آمدن مشکلات لثه و التهاب لثه می شود. در صورت عدم پیگیری و رسیدگی برای درمان مشکل به جایی می رسد که التهاب لثه بدون دخالت دندانپزشک از بین نمی رود.

درمان التهابات لثه

برای درمان التهاب لثه لازم است تا با مراجعه به دندانپزشک متخصص این موضوع بررسی شود. دندانپزشک با تمیز کردن و جرم گیری دندان ها و خارج کردن مواد غذایی که در زیر لثه قرار دارد تا حدود زیادی به برطرف شدن التهابات لثه کمک می کند. بعد از درمان این مشکلات لثه، به مرور زمان عارضه بوی بد دهان برطرف می شود.

در برخی مواقع شدت التهابات به حدی است که ممکن است دندانپزشک مجبور به برطرف کردن این التهابات با روش جراحی شود. احتمالا با شنیدن روش درمانی جراحی کمی مضطرب شده اید. جای هیچ نگرانی وجود ندارد امروزه با روش ها و تکنیک های جدید دندانپزشکی مانند استفاده از لیزر دایو بدون درد و خونریزی و حتی بی حسی می توان این التهابات را برطرف کرد.

پس با این روش می توان التهابات لثه را به طور کامل برطرف کرد و به دنبال آن بوی بد دهان برطرف می شود.

پوسیدگی دندان

وجود دندان های پوسیده در دهان یکی دیگر از عوامل مهم در به وجود آمدن بوی بد دهان و تنفسی بدبو برای فرد است. زمانی که دندان های پوسیده در دهان شما وجود داشته باشد این پوسیدگی ها حفره ای را ایجاد می کنند تا مواد غذایی جایی برای ماندن پیدا کنند. بعد از انباشت مواد غذایی در این حفره ها التهابات لثه به وجود می آید و به دنبال آن بوی بد دهان برای فرد مشکلاتی به وجود می آورد.

وقتی مواد غذایی به داخل لثه نفوذ پیدا می کنند شخص به هیچ عنوان به تنهایی و بدون دخالت دندانپزشک نمی تواند آن را تمیز کند.

دندان مصنوعی

یکی از عاملین اصلی ابتلا به بوی بد دهان دندان مصنوعی است که با وجود متحرک بودن آن ممکن است خللی در شستشوی کامل تمامی نواحی و شیار های موجود در دندان ایجاد شود و همین امر موجب باقی ماندند بقای غذا در لابه لای آن ها شود.

رفع بوی بد دهان در تهران

راههای درمان بوی بد دهان

راه‌های درمان بوی بد دهان شامل موارد زیر می‌شود:

۱- تمیز کردن دهان و دندان‌ها: شستشوی دهان و دندان‌ها با محصولات شستشوی دهان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، به تصفیه دهان و حذف باکتری های موجود در آن کمک می‌کند.

۲- رعایت بهداشت دهان: رعایت بهداشت دهان و جلوگیری از تشکیل پلاک و سنگ دندان، به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند.

۳- استفاده از آب دهان: استفاده از آب دهان می‌تواند به تصفیه دهان کمک کند. علاوه بر این، برخی از آب دهان‌ها حاوی مواد ضد باکتری هستند که به کنترل رشد باکتری‌ها و کاهش بوی بد دهان کمک می‌کنند.

۴- مصرف غذاهای سالم و سبزیجات: مصرف غذاهای سالم و سبزیجات می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند. از خوردن غذاهای چرب و پر ادویه و نمکی خودداری کنید.

۵- استفاده از روش های طب سنتی: استفاده از برخی از گیاهان طبی مانند نعناع، رازیانه، تره باری، فلفل سیاه و… می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

۶- مراجعه به پزشک: در صورتی که بوی بد دهان شما به علت بیماری‌های دهانی، معده یا ریه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

[box] بیشتر بخوانید : لمینیت دندان[/box]

رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان با لیزر در تهران

استفاده از دستگاه لیزر در نبرد پلاک های دندانی

در حالی که بوی بد دهان می تواند شاخصی از بیماری های لثه باشد، اما گاهی اوقات بوی بد دهان می تواند با انواع باکتری های غالب قسمت پشت زبان شما مرتبط باشد.

افرادی که با وجود مسواک زدن منظم، نخ دندان و غرغره با دهان شویه، دچار بوی بد دهان می شوند می توانند از لیزر درمانی بهره مند شوند.از بین بردن بوی بد دهان طولانی مدت در یک بار درمان بدون درد و خونریزی با استفاده از لیزر ممکن است.برخی از باکتری ها در برابر هالیتوز (نام دیگر بوی بد دهان) محافظت می کنند، در حالی که برخی دیگر باعث بوی تند می شوند.

یکی از دلایلی که مردم در مبارزه با بوی بد دهان با مشکل روبرو شده اند این است که آن ها نمی دانند چگونه می توانند به مناطقی از زبان برسند که باکتری ها در آن زندگی می کنند، تغذیه می کنند و آن ها بدون وقفه تکثیر می شوند. پس پشت زبان محل مناسبی برای تولید باکتری های بی هوازی (مقاوم در برابر اکسیژن) است.

دکتر فرزانه فرخ نژاد دندانپزشک زیبایی برای ساختن لبخندهای دوست داشتنی از لیزر تراپی به منظور برطرف کردن بوی بد دهان استفاده می کند این گونه می توانید برای همیشه با این بوی نامطبوع خداحافظی کنید.لیزرها هم چنین می توانند مواد سمی مانند: اندوتوکسین های باکتریایی را که منجر به بوی بد دهان می شوند و هم چنین پاسخ های طبیعی درمانی بدن را کند کنند.

لیزر علاوه بر رفع بوی بد دهان می نواند عفونت در مناطق پریودنتال (لثه) را نیز درمان کند و به شما کمک می کند تا باکتری های مزاحم با روش های اولتراسونیک به طور موثر از بین بروند. تحقیقات نشان داد که در ۸۵٪ مواردی که با لیزر تحت درمان قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

پس برای اطلاع از سلامت دهان و دندان و لثه لازم است تا با مراجعه به موقع به دندانپزشکی و معاینه دقیق مشکلات دهان و دندان شما شناسایی و برطرف شود. با معاینه و تشخیص به موقع می توانید روند درمان را تا حدود خیلی زیادی کوتاه تر کنید و با روش های کم خطرتر و کم هزینه تری به درمان قطعی برسید. برای این امر لازم است تا به بهترین دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع و صحیح خود بهترین روند درمانی را برای شما انتخاب کند.

بیشتر بخوانید :

بهترین دندانپزشک اطفال در تهران

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
به اشتراک بگذارید
دکتر فرزانه فرخ نژاد

دکتر فرزانه فرخ نژاد دکترای دندانپزشکی

در سال ١٣٧٠ از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند، تا سال ١٣٩٦ حدود ٢٦ سال سابقه كاردر حوزه دندانپزشكي در طي این سالها به منظور ارتقاء علم دندانپزشكي كورسهاي متعددي در زمينه cosmetic در دانشگاه سن انتونيو تگزاس زير نظر پرفسور ناصر برقي در بخش esthetic و ايمپلنت زير نظر پرفسور Pat Allen در بخش پريودنتولوژي دانشگاه تگزاس گذرانده است .علاقه اصلي او در زمينه cosmetic و برگرداندن لبخند زيبا به بيماران است