درمان ریشه دندان
دندانپزشکی تخصصی دکتر فرخ نژاد دارای فلوشیب از ICOI آمریکا و مسترشیب از ICOI آمریکا

درمان ريشه دندان

روش درمانى كانال ریشه دندان جهت ترمیم و نجات دندان هايى مورد استفاده قرار می گیرد که به شدت پوسیده و آلوده شده باشند. طى اين روش ريشه و عصب دندان كشته و قسمت داخلی دندان تمیز و آب بندی می شود. گفتنى است در صورت عدم درمان اين عارضه بافت اطراف دندان آلوده شده و باعث بروز آبسه مى شود.

کانال ریشه اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی در مرکز دندان استفاده می شود. لازم به ذكر است كه عصب دندان در داخل کانال ریشه قرار دارد.

پس از ظهور و رشد دندان عصب دندان ديگر از نظر حیاتی برای سلامتی و عملکرد دندان اهمیتی ندارد و تنها عملکردى حسی مانند حس گرما و سرما دارد. بنابراين وجود یا عدم وجود عصب بر عملکرد روزانه دندان تاثیری نخواهد داشت.

چه زمان نياز به عصب كشى و از بين بردن عصب دندان وجود دارد؟

زمانى كه بافت عصبی دندان آسیب دیده و تجزیه مى شود، باکتری ها در كانال ريشه شروع به تکثیر و رشد می کنند و از آنجايى كه باکتری ها و سایر بقایای پوسیده شده می توانند باعث عفونت یا آبسه دندان شوند، نياز به از بين بردن عصب به وجود مى آيد. آبسه یک كيسه پر از چرک است که در انتهای ریشه دندان تشکیل می شود. آبسه وقتی رخ می دهد که عفونت در تمام طول انتهای ریشه دندان گسترش یافته باشد.

زمانی نیاز به عصب کشی دندان وجود دارد؟  - درمان ریشه دندان

چه عواملى منجر به آسيب ديدن عصب دندان مى شود؟

در درجه اول عصب دندان به دلیل پوسیدگی هاى عمیق، استفاده از روكش هاى مكرر دندانپزشکی روی دندان، پر شدن زیاد دندان، ايجاد ترک و شكاف در دندان و یا ضربه دچار آسيب ديدگى، تحریک، التهاب و آلودگى مى شود.

فرايند درمان ريشه دندان به چه صورت است؟

ممكن است فرد براى درمان ريشه دندان نياز به مراجعه به يك يا چند مطب دندانپزشكى داشته باشد. به طور كلى ريشه دندان توسط آندودنتیست يا متخصص درمان ريشه درمان مى شود. متخصص آندودنتیست، دندانپزشکی است که در زمینه علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و صدمات مربوط به عصب و ريشه دندان تخصص دارد.

اولین قدم براى درمان ريشه دندان گرفتن اشعه X جهت بررسى و معاينه کانال ریشه و مشخص شدن علائم عفونت در استخوان اطراف است. سپس دندانپزشک یا متخصص درمان ريشه برای بی حس کردن ناحیه مورد نياز نسبت به بى حسى موضعى اقدام مى كند. در بسبارى از مواقع ممكن است بى حسى نيز لازم نباشد، زیرا عصب مرده و بى حس است اما اکثر دندانپزشکان ناحيه مورد نظر را بى حس می کنند تا بیمار آرامتر و راحت تر باشد.

در مرحله بعدى یک سوراخ جهت دسترسی به دندان حفر می شود. باکتری ها، بافت عصبی پوسیده شده و ضايعات مربوط به آن از عصب دندان جدا و منطقه تميز و پاكسازى می شود.

هنگامی که دندان کاملاً تمیز شد يك پانسمان موقت بر روى آن قرار مى گيرد و بعد از گذشت يك هفته در صورت عدم وجود درد و عفونت دنداپزشك مجدداً اقدام به پر كردن كانال به طور دائمى مى كند. علت قرار دادن پانسمان موقت جلوگيرى از ورود بزاق دهان و غذا به داخل حفره است.

بعد از درمان ریشه چه انتظاراتى بايد داشت؟

برای چند روز اول پس از درمان ریشه ممکن است دندان به دلیل التهاب بافت طبیعی حساس و دردناك باشد، به خصوص اگر قبل از درمان درد یا عفونت وجود داشته باشد. این حساسیت یا ناراحتی معمولاً با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن قابل کنترل است و بیشتر بیماران می توانند روز بعد از درمان به فعالیت های عادی خود بازگردند.

همچنين توصيه مى شود قبل از پر كردن دائمى از خوردن و جويدن غذا با دندان مربوطه خوددارى شود البته انجام اين كار بعد از گذشت يك هفته با حفظ احتياط بلامانع است. اين كار از آلودگی مجدد قسمت داخلی دندان جلوگيرى مى كند.

به علاوه مصرف مسواك، نخ دندان و دهان شويه ضد عفونى كننده نيز به طور مرتب و دو بار در روز توصيه مى شود.

درمان ریشه دندان چقدر موفق است؟

مى توان گفت كه درمان کانال ریشه بسیار موفق است. این روش بیش از ٩٥٪؜ موفقیت دارد و پس از آن بسیاری از دندان ها می توانند طول عمر خود را حفظ کنند.

آيا براى درمان ريشه روش درمانى جايگزينى هم وجود دارد؟

تنها گزینه جایگزین دندان ریشه، ایمپلنت یا پروتز دندان برای بازگرداندن عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندان مجاور است. لازم به ذكر است كه این گزینه ها نه تنها گران تر هستند بلکه به زمان بيشترى نيز نياز دارند و دندان هاى مجاور را نيز درگير مى كنند.

روشی به جای عصب کشی دندان  - درمان ریشه دندان

آيا درمان ريشه عوارض و خطراتى هم دارد؟

درمان ريشه نيز مانند هر اقدام پزشكى ديگرى مى تواند برخى عوارض داشته باشد و على رغم بهترین تلاش دندانپزشک برای تمیز و پر کردن دندان، ممكن است عفونت های جدیدى بعد از درمان بروز كنند. اين عوارض شامل موارد زير است:

• ترک ناشناخته در كانال ریشه دندان
  • ترمیم ناقص یا ناکافی دندان که به باکتری ها اجازه داده است از ترمیم در قسمت های داخلی دندان عبور کرده و موجب آلودگی مجدد در ناحیه شوند
  • شكسته شدن ماده آب بندی داخلی با گذشت زمان كه موجب رشد مجدد باکتری هاى آلوده کننده در قسمت هاى داخلى دندان مى شود

نتيجه گيرى

به طور كلى درمان ريشه دندان و عصب كشى برخلاف آنچه از نام آن بر مى آيد يك روش درمانى بسيار موثر و ايمن است و در صورتى كه نزد بهترين دندانپزشك متخصص درمان ريشه انجام شود، مى تواند تا مدت ها بدون مشكل باقى بماند. برای مراجعه به پزشک لازم است تا تحقیقات کافی را انجام دهید و با دانش و آگاهی دست به انتخاب بزنید تا تجربه ای رضایت بخش از درمان داشته باشید.

6 + نوزده =