درمان بیماری لثه با پیوند لثه

آبسه های پریودنتال
آبسه های پریودنتال یکی از دلایل عمده ای می باشند که بیماران برای مراقبت اورژانس به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند.آنها به صورت التهاب چرکی موضعی در بافت های لثه مشخص می شوند که باعث درد و تورم شده و براساس منشاء عفونت می توانند مرتبط باعلائم مختلف باشند.این آبسه توسط گروه گسترده ای از عفونت های حاد ایجاد می شوند که می توانند منشاء دندانی و یا منشاء از پریودنشیوم داشته باشند.
طبقه بندی و اتیولوژی
با این که این بیماری ها با اصلاح کلی آبسه های لثه تعریف شده اند،این گروه از شرایط حاد لثه براساس سیر تکاملی به حاد یا مزمن و براساس محل به منفرد یا متعدد،لثه ای یا پریودنتال(در صورتی که در بافت های ساپورت کننده ی پریودنتال رخ دهند.)طبقه بندی می شوند.یک طبقه بندی توسط Meng در سال 1999 پیشنهاد شد که بدین صورت بود:
آبسه های لثه ای که در نواحی سالم در اثر فرو رفتن جسم خارجی ایجاد شده.
آبسه های پریودنتال چه به صورت حاد چه به صورت مزمن در ارتباط با پاکت پریودنتال هستند.
آبسه های پری کرونال که در ارتباط با دندان های نیمه نهفته هستند.
این طبقه بندی در سیستم طبقه بندی تجدید نظر شده برای بیماری های پریودنتال جای گرفت که توسط آکادمی پریودنتولوژی آمریکا در سال 1999سازماندهی شد و در آنبرای اولین بار آبسه های پریودنتال به عنوان یک بیماری مستقل در نظر گرفته شدند.با این حال،مناسب ترین طبقه بندی برای آبسه های پریودنتال،طبقه بندی می باشد که براساس اتیولوژی است.براساس منشاء پروسه عفونی حاد،دو نوع آبسه ممکن است ایجاد شود:
1-ابسه های مرتبط با پریودنتیت:در این مورد منشاء عفونت حاد از باکتری هایی می باشد که از منابع موضعی دیگر هستند مانند فرو رفتن جسم خارجی،یا تغییر در تمامیت ریشه که منجر به کلونیزاسیون باکتری ها می شود.
در بیمار مبتلا به پریودنتیت،آبسه پریودنتال نشان دهنده دوره ای از تخریب بافتی فعال است و نتیجه تشدید حاد عفونت مزمن موجود در بافت های پریودنتال می باشد.تشکیل آبسه معمولا به دلیل بسته شدن قسمت مارژینال یک پاکت عمیق پریودنتال می باشد که از درناژ مناسب جلوگیری می کند. وجود پاکت های عمیق و مارپیچ و تقعر های عمیق مرتبط با ضایعات فورکا،تکامل این شرایط حاد را تسهیل می کنند.این پروسه التهابی حاد با تجمع موضعی نوتروفیل ها،بقایای تخریب بافتی و تشکیل چرک مشخص می شود.اگر این چرک از پاکت درناژ نشود،پروسه تخریبی ممکن است به سرعت پیشرفت کنند.
مکانیسم های پاتوژنیک مختلفی می توانند منجر به تشکیل آبسه در پریودنشیوم شوند:
تشدید یک ضایعه مزمن. این ابسه ها ممکن است در پاکت پریودنتال عمیق شده و بدن هیچ گونه اثر خارجی آشکار ایجاد شوند و ممکن است در 1- بیمار مبتلا به پریودنتیت درمان نشده یا 2- به صورت عود عفونت حین درمان پریودنتال حمایتی رخ دهند.
آبسه های پریودنتال بعد از درمان:دلایل مختلفی برای تشکیل آبسه حین دوره درمان فعال وجود دارد:
-آبسه های پریودنتال بعد از جرمگیری.وقتی این ضایعات بلافاصله بعد از جرمگیری یا بعد از پروفیلاکسی حرفه ای معمول رخ می دهند،معمولا مرتبط با وجود قطعات کوچک از جرم باقی مانده می باشند که ورودی پلاک را بعد از کاهش ادم بافت های لثه ای مسدود کرده اند.این نوع از تشکیل آبسه همچنین می تواند با رانده شدن قطعات کوچکی از جرم در بافت های عمقی پریودنتال که قبلا ملتهب نیوده اند ایجاد شوند.
-آبسه های لثه بعد از مصرف آنتی بیوتیک.درمان با آنتی بیوتیک های سیستمیک بدون دبریدمان زیر لثه ای مناسب در بیماران با پریودنتیت پیشرفته هم ممکن است باعث تشکیل آبسه شود.در این شرایط،بیوفیلم زیر لثه ای ممکن است به طور نسبی از عمل انتی بیوتیک ها محافظت شود و منجر به عفونت حادی شده که باعث التهاب و تخریب بافت می شود.
تشکیل آبسه های غیر مرتبط با پریودنتیت هم ممکن است در ارتباط با پاکت پریودنتال رخ دهد،اما در این موارد،همیشه یک فاکتور موضعی خارجی وجود دارد که توضیع دهنده ی پروسه التهاب حاد است،که عبارتند از:
-فرورفتن جسم خارجی در سالکوس لثه ای یا پاکت پریودنتال مانند وسایل مرتبط با بهداشت دهانی،وسای ارتودنتیک،ذرات غذایی یا حتی قطعاتی اط ناخن در افراد با عادات جویدن ناخن.
-فاکتورهای آناتومیک که مورفولوژی ریشه را تحت تاثیر قرار می دهند مانندinvaginated roots ،ریشه شیاردار،تحلیل ریشه خارجی،root tears یا پرفوراسیون های ایاتروژنیک اندودنتیک.