بیماری لثه وابسته به حاملگی

برخی از قابل ملاحظه ترین تغییرات اندوکرین و دهانی به همراه حاملگی به دلیل افزایش بارز در میزان هورمون های پلاسما در طی چندین ماه دیده می شود. ویژگی های ژنژیویت وابسته به حاملگی، افزایش در شیوع و شدت ژنژیویت حين سه ماهه ی دوم و سوم بارداری است (شكال ۱۰-۱۹). در هر دو مطالعات طولی و مقطعی نشان داده شد که شیوع و شدت التهاب لثه در بارداری در مقایسه با پس از زایمان در افراد با میزان پلاک مشابه (زمانی که میزان پلاک مشابه باقی مانده بود ) به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بود. به علاوه، عمق پروبینگ
بیماری های لثه ای مرتبط با داروها
در قرون گذشته، ظهور مجموعه ی وسیعی از داروهای تسکین دهنده ی بیماری های انسانی منجر به پیدایش عوارض جانبی جدیدی در حفره دهان شده اند. داروهایی که به طور اختصاصی بافت لثه ای را متأثر می کنند در اصل منجر به افزایش در التهاب و سایز آن می شوند.
لثه ای، خونریزی حین پرویینگ و مسواک زدن، همچنین میزان مایع شیار لثه ای در خانمهای حامله بیشتر بود. ویژگی های ژنژیویت وابسته به حاملگی مشابه ژنژیویت القا شده توسط پلاک می باشد، به جز تمایل به ایجاد علائم التهاب لثه ای واضح در حضور مقادیر نسبتا کم پلاک حین بارداری، پیوژنیک گرانولوما وابسته به حاملگی با تومور بارداری (pregnancy tumor) در قرن گذشته توصیف شد (۱۸۷۴coles)، بدین صورت که تومور نمی باشد بلکه پاسخ التهابی اغراق آمیز حین بارداری به محرکی است که منجر به همانژیومای پلیپوئید مویرگی منفرد (Solitary polypoid capillary hemangioma) می شود که به راحتی با تحریک خفيف دچار خونریزی می شود . پیوژنیک گرانولومای وابسته به بارداری از نظر کلینیکی به صورت یک توده اگزوفیتیک و برآمده، شبیه قارچ و بدون درد می باشد. با یک پیس پدانکوله یا sessile که از مارژین لثه یا به طور شایع تر از ناحیه اینتر پروگزیمال به وجود می آید
(۱۹۹۶Sills etal)، پیوژنیک گرانولومای وابسته به بارداری در حدود 0/5-5/0 %  از خانم های باردار ایجاد می شود، در ماگزیلا شایع تر بوده و در سه ماهه ی اول بارداری هم می تواند ایجاد شود. این توده نهایتاً بعد از زایمان کوچک شده یا به طور کامل از بین می رود.

گروه خبر: پیوند لثه

نويسنده: مدیر سایت