زرد چوبه،روی زرد اما سربلند

بر اساس گزارش مدیکال نیوز تو دی،یک قاشق غذاخوری پودر زرد چوبه دارای 29 کالری،9/0 گرم پروتئین،3/0 گرم چربی و 3/6 گرم کربوهیدرات(ازجمله 2گرم فیبر و 3/0 گرم قند)است.

مصرف زردچوبه فواید زیادی دارد که در شمار فواید آن می توان به اثرات ضد سرطانی،بهبود کارکرد مغز،کمک به هضم غذا،کاهش التهاب و کمک به سلامت قلب اشاره کرد.

زردچوبه یک گیاه چند ساله از خانواده زنجبیل است و معمولا به صورت پودر و به عنوان ادویه مصرف می شود.

یک قاشق غذا خوری زردچوبه 26درصد نیاز روزانه انسان به منگنز،16درصد آهن،5درصد به پتاسیم را تامین می کند.

کورکومین ماده فعال در زردچوبه است که گمان می رود منبع خواص درمانی آن باشد.کورکومین هم چنین مسئول عطر و طعم زردچوبه است.

کمک به هضم غذا

کورکومین با تحریک کیسه صفرا به بهبود هضم غذا کمک می کند.مطالعات نشان می دهند که زردچوبه نفخ و گاز معده افراد مبتلا به سوء هاضمه را کاهش می دهد.

کاهش التهاب

مصرف زردچوبه باعث کاهش آنزیم های دخیل در بروز التهاب می شود و التهاب با بیماری قلبی،دیابت نوع دو،سکته مغزی،آرتریت،سرطان بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

کمک به سلامت قلب

مشخص شده است که زردچوبه با جلوگیری از تجمع پلاکت های خونی، خطر تشکیل لخته خونی را کاهش می دهد.مطالعات نشان داده اند که عصاره زردچوبه باعث کاهش کلسترول LDLدر بدن می شود.

چیشگیری از ابتلا به سرطان

مستندات نشان می دهد زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی خود به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند.مطالعات اپیدمیولوژی،التهاب را به عنوان یک عامل خطر ساز بزرگ برای ابتلا به سرطان معرفی کرده است.

مشخص شده است که مصرف زردچوبه برخی علائم سرطان مانند کاهش حس بویایی،خارش،اندازه زخم و میزان درد را کاهش دهد.

سلامت مغز

زرد چوبه با اثرات آنتی اکسیدانی،ضد التهابی و بهبود گردش خون در پیشگیری و درمان بیماری های عصبی ازجمله بیماری آلزایمر،پارکینسون و ام اس فواید خود را به اثبات رسانده است.

دیابت نوع دو

استرس اکسیداتیو و واکنش های التهابی عوامل عمده بروز و ابتلا به دیابت نوع دو هستند.به نظر می رسد که زردچوبه با تحریک لوزالمعده به تولید و ترشح انسولین بر دیابت تاثیر می گذارد.چند مطالعه نشان داده اند که زردچوبه به تنظیم گلوکز و سوخت و ساز لیپید در دیابت نوع دو کمک می کند.

• زرد چوبه،روی زرد اما سربلند