بیماری خودایمنی،پلیسی تا دندان مسلح ولی مست

بیماری های خود ایمنی می توانند اندام ها و بافت هایی از جمله گلبول های سرخ خون،عروق خونی،غده ی تیروئید،لوزالمعده،عضلات،مفاصل و پوست را درگیر کنند.می تواند باعث رشد غیر طبیعی بدن و تغییرات در عملکرد عضو شود.در این حال بدن توانایی مقابله با مهاجمان واقعی را تا حد زیادی از دست داده و آسیب پذیری به عفونت افزایش می یابد.

گونه ها

از جمله بیماری های خود ایمنی شناخته شده تر می توان به لوپوس،آرتریت و اسکلروز چندگانه(MS)اشاره کرد.اغلب این بیماری ها مزمن هستند ،اما بسته به نوع عارضه ممکن است قابل کنترل باشند.تا کنون 80 نوع از بیماری های خود ایمنی شناسایی شده است که طیف وسیعی از بافت ها و سلول های بدن را در بر می گیرد.خود ایمنی ها بیماری های مزمنی هستند که مادام العمر با فرد باقی مانده و قابلیت درمان صد در صد ندارند.

بیماری های خود ایمنی،زنان را بیشتر از مردان گرفتار می کنند و در برخی از خانواده ها شایع تر هستند و می توان نتیجه گرفت زمینه ی ارثی در ابتلا به این بیماری تاثیر دارد.

از نشانه های این بیماری می توان به رفت برگشت آن اشاره کرد.ممکن است بیمار مدتی هیچ علامتی نداشته باشد و بعد حمله ی شدید و ناگهانی بیماری رخ دهد که به آن شعله ور شدن بیماری می گویند.علائم و شدت بیماری در  انواع مختلف این بیماری ها متفاوت است.

درمان

علاوه بر دارو هایی که بر درمان این بیماری ها به کار می رود،کاهش استرس هم به بهبودی علائم کمک می کند.هیپنوتیزم و مراقبه در راستای کاهش استرس،یاری دهنده هستند.خوردن پوست انگور ،توت فرنگی و توت سیاه به منظور کاهش التهاب و مصرف روزانه ی میوه و سبزیجات تازه و مولتی ویتامین برای مهار پاسخ ایمنی مفید است.از دیگر کارهایی که در درمان این بیماری ها انجام می شود،کار روی سلول های بنیادی مغز استخوان است.سلول های بنیادی روی محیط کشت،رشد داده شده و سپس به سلول های مختلف که می توانند در مها و یا درمان بیماری های خود ایمنی مورد استفاده قرار گیرند تمایز می یابند.اینکه چرا از سلول های بنیادی استفاده می شود این است که از یک طرف سلول های بنیادی مغز و استخوان خودشان موادی ترشح می کنند که سیستم ایمنی را مهار می کند و از طرف دیگر اگر بتوان آنرا به سلول هایی که توسط بیماری خود ایمنی تخریب شده اند،تمایز داد،می توان آن ها را جایگزین بافت آسیب دیده کرد.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی می توانند با ورزش مدام،اتخاذ رژیم غذایی مناسب و بهره گیری از خواب کافی به کنترل بیماری کمک کنند.

• بیماری خودایمنی،پلیسی تا دندان مسلح ولی مست