افت دهان می تواند علامت بیماری کرون باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اگر افت های دهانی دردناک و تکرار شونده باشند،نیاز به پیگیری درمانی دارند،گفت:زخم های دهانی می توانند علائم بیماری کرون(بیماری التهابی روده)باشند.

بیماری التهابی روده یا IBDبه گروهی از بیماری ها گفته می شود که سبب التهاب جداره ی روده ی بزرگ و روده باریک می شوند و دو گروه عمده ی آن شامل کولیت اولسروز و کرون است.بیماری کرون یک بیماری مزمن است که قسمت های گوناگون دستگاه گوارش را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر محمد امانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:التهاب روده می تواند برای اعضای مختلف بدن،درگیری هایی ایجاد کند که افت های دهانی و عوارض کبدی و چشمی،پوستی و مفصلی از جمله ی آنها هستند.

در برخی موارد آفت های دهانی علت خاصی ندارند و در سال ممکن است یک یا دو بار رخ دهد که این موضوع می تواند در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عوامل ویروسی و میکروبی باشند،اما اگر این عارضه چندین بار در سال تکرار شود باید مورد پیگیری درمانی قرار گیرد.

ضرورت توجه به اسهال بیش از یک ماه

اگر اسهالی بیش از یک ماه طول بکشد که به آن اسهال مزمن گفته می شود،یک علامت هشدار خیلی مهم است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد که اسهال مزمن که دارای خون و چرک و بلغم باشد و حتما این افراد باید مورد بررسی بیماری گوارشی قرار گیرند.افرادی که دچار این نوع اسهال هستند برای تشخیص علت این نوع عارضه باید به پزشک مراجعه کنند.

خیلی از افراد ممکن است مدت ها به این وضعیت مبتلا باشند و اهمیت به آن ندهند که این موضوع می تواند مشکلاتی را برای آنان به وجود آورد.

25%ایرانی ها به کولیت عصبی مبتلا هستند

از هر چهار نفر یک نفر معادل 25% جمعیت کشور به سندروم روده عصبی مبتلا هستند.

امانی گفت:درد های شکمی،اسهال و یبوست از جمله علائم این بیماری است و در اسهال این افراد خون وجود نداشته و تواتر آن هم زیاد نیست و هر روز یک تا دوبار رخ می دهد.

به گزارش ایرنا،وی با اشاره به اینکه بیماری سندروم روده عصبی سبب ایجاد برخی از بیماری ها مانند سرطان نمی شود ولی فرد مبتلا را اذیت می کند،گفت:بیماری کولیت عصبی با کولیت التهابی روده متفاوت است و این افراد با داشتن اسهال،نباید نگران ابتلا به بیماری التهابی روده باشند.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه استرس و تنش فکری می تواند این بیماری را تشدید کند،بیان کرد:روده این افراد هیچ مشکلی نداشته بلکه به خاطر واکنش های عصبی روده دچار کولیت عصبی روده شده اند.شدت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی افراد علائم شدید و برخی علائم خفیف را دارند.

• افت دهان می تواند علامت بیماری کرون باشد