علائم و نشاه های سرطان حنجره/شایع ترین تومور سر و گردن را بشناسید

دبیر علمی سومین سمینارتومورهای سر و گردن با بیان اینکه اختلال تکلم و گرفتگی صدا از جمله علائم ابتلا به سرطان حنجره است،گفت:در صورت پیشرفت این بیماری فرد دچار تنگی نفس و مشکل بلع در غذا می شود.

دکتر نوید احمدی روزبهانی در آستانه برگزاری سومین سمینار تومورهای سر و گردن اظهار داشت:تومور های حنجره ازجمله شایع ترین تومورهای ناحیه سر و گردن بوده که در دنیا از هر صد هزار نفر یکی مبتلا به این بیماری می شود.

وی با اشاره به اینکه اصولا این نوع تومور بدخیم بوده،گفت:این نوع سرطان آمار شیوع آن در کشور ما همچون سایر دنیا بوده و عمده ترین عامل بروز آن قرار گرفتن در معرض دود دخانیات است.

دبیر علمی سومین سمینار سر و گردن ادامه داد:این نوع سرطان در آقایان به دلیل استعمال بیشتر دخانیات شایع تر است،البته طی این سال های اخیر به دلیل افزایش مصرف دخانیات در بین زنان آمار این نوع سرطان نیز در بین آن ها بیشتر شده است.

دکتر روزبهانی ادامه داد:اختلال در تکلم،گرفتگی صدا از جمله علائم سرطان حنجره بوده که در صورت پیشرفت این بیماری مشکل در بلع غذا و تنگی نفس نیز بروز می یابد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه تشخیص زود هنگام سرطان سبب درمان راحت تر و با کیفیت تر خواهد شد،گفت:عوامل ژنتیک نیز می توانند در بروز این نوع سرطان دخیل باشد.البته در معرض قرار گرفتن افراد در برابر دود ناشی از دخانیات می تواند آنها را مستعد این بیماری کند.

وی اضافه کرد:سوخت ناکامل هیدروکربن ها و به مدت طولانی قرار گرفت در معرض هوای آلوده نیز ممکن است در دراز مدت سبب این بیماری شود البته مطالعات جامعی در این زمینه صورت نگرفته و آمار دقیقی از آن منتشر نشده است.

• علائم و نشاه های سرطان حنجره/شایع ترین تومور سر و گردن را بشناسید