مفصل فکی گیجگاهی

شناخت مفصل فکی گیجگاهی:

گاهی اوقات از ناراحتی هایی رنج می بریم و به دنبال درمان آنها هستیم ولی دلیل اصلی بیماری هیچگاه به طور دقیق مشخص نمی شود و تنها برای مدتی درمان مقطعی صورت می گیرد و این ناراحتی ها با ریشه دار شدن،ممکن است سبب بروز بیماری های دیگر شوند.یکی از بخش هایی که می تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد،مفصل فکی گیجگاهی است.

در بدن مفصلی وجود دارد که به واسطه وظایف خطیری مانند جویدن و صحبت کردن بسیار پر کار است و التهاب و درد آن اگر روزی اتفاق بیفتد بسیار آزار دهنده خواهد بود.اگر این مفصل خوب و درست کار کند،به هیچ وجه متوجه آن نخواهیم شد ولی اگر دچار درد و ناراحتی شود،دردسر ساز است.نام این مفصل،مفصل فکی گیجگاهی است.

در مفصل فکی گیجگاهی انسان ماند همه مفاصل دیگر در بدن،یک دیسک بین سطوح مفصلی قرار دارد که هنگام جویدن باعث کاهش اصطکاک بین سطوح مفصلی و محافظت بافت های سخت استخوانی در مقابل فشار های ایجاد شده می شود.

موقعیت این دیسک در مفصل فکی گیجگاهی برای محافظت و تنظیم سیستم های ارتو پدیک بدن حائز اهمیت است.

هنگامی که دیسک مفصل فکی گیجگاهی موقعیت فیزیولوژیک خود را از دست بدهد(به طور مثال پریدگی دیسک به سمت جلو پیدا کند)ناراحتی هایی شبیه به مشکلات دیسک ایجاد می شود که در ستون فقرات اتفاق می افتد و همانطور که گفته شد،مانند درد های کمر دردسر ساز می شود.

ناراحتی های مفصل فک به سه گروه عمده(صداهای ناحیه فک،درد های ناحیه فک صورت و محدودیت حرکت فک یا مفصل فک)تقسیم می شوند.

صداهای ناحیه فک و بیماری های ناشی از اختلال های مفصلی فکی گیجگاهی(TMJ):

اختلال در نحوه قرار گرفتن وضعیت فک و دندان ها خواه به دلیل علت های ژنتیکی،ارثی و یا بی توجهی به مسائل رشد فک خصوصا در زمان کودکی و نوجوانی می تواند مشکلات جدی را برای بدن ایجاد مند و یا حتی به دلیل مواردی که در طول درمان غیر صحیح دندانپزشکی در هنگام ارتودنسی و یا جایگزین کردن دندان ها با روکش یا ایمپلنت ها حتی پرکردگی اشتباه به وجود می آید می تواند ارتفاع فک را تغییر داده و به عنوان یک بیماری برای بدن تلقی شود.در این صورت مفصل فکی گیجگاهی و یا سیستم عضلانی-عصبی فک و صورت دچار عارض و یا اختلال می شود.

شاید باور کردنش سخت باشد که بدانید دلیل سر درد،گردن درد،درد های گنگ صورت،میگرن های عصبی و صداهای گوشی(وزو گوش)،افسردگی،دندان قروچه و حتی چرخش لگن و کوتاهی یک پا می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فک باشد که با نام TMDمعرفی می شود و به معنای بیماری هایی است که منشا،فکی دارد و می توانند در نقاط دورتری از فک هم بروز کنند.

راه حل درمان بیماری:

به طور کلی تشخیص اینکه آیا وضعیت دندان یا فک و یا قرار گرفتن فک پایین نسبت به فک بالا در شرایط عادی و نیز فیزیولوژیک قرار دارد به عهده متخصص مفصل فک و دندانپزشکان می باشد.

موضوع قابل اهمیت این است که اینگونه ناراحتی ها را در مفصل فک می توانیم بدون عمل جراحی با روش های غیر تهاجمی درمان کنیم.با تشخیص نوع اهنجاری و برای درمان عوارض اولیه و ثانویه،گارد های دندانی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد.وظیفه اصلی گارد دندانی تغییر وضعیت مفصل فک،حمایت و حفظ این تغییرات است.

گارد های دندانی اگر درست اندازه گیری شوند و موقعیت درست و صحیح فکی را تنظیم کنند تاثیر زیادی در کاهش بیماری در سیستم عضلانی عصبی فک و صورت خواهند داشت و از بروز پاسخ غیر صحیح بدن جلوگیری کرده و عارضه های نامبرده را کاهش می دهد.

•   مفصل فکی گیجگاهی