نکاتی درباره دردهای دندانی با منشا غیر دندانی

گاهی ما دندانپزشکان در پیدا کردن علت درد بیمار با مشکلات و سر درگمی مواجه می شویم.درد دندانی با منشا غیر دندانی در خود عبارتش حاوی پارادوکس است!چرا که ما با درد دندای مواجه هستیم که در اصل درد دندان نیست!اینکه چرا در ناحیه فک و صورت درد ها ماهیت پیچیده ای دارند،خود مبحث مفصلی است.ولی تشخیص منشا درد در ناحیه فک و صورت و حداقل افتراق درد دندانی از درد دندانی بر عهده دندانپزشکان است و بد نیست دندانپزشکان در این مورد اطلاعات کلی داشته باشند.

-همیشه اولین اقدامات تشخیصی ما در بیمارانی که با فرض دندان درد به ما مراجعه کرده اند،حتی وقتی تشخیص می دهیم که با توجه به شرح حال عامل ممکن است دندانی نباشد،یافتن عامل دندانی با تست دندان ها و معاینه است.مشکلات دندانی تشخیص داده می شوند اما شکایت اصای بیمار ممکن است متفاوت از مشکلات دندانی تشخیصی ما باشد و هدف ما در درجه اول رفع شکایت اصلی است و نه مشکلاتی که تشخیص می دهیم و مطمئن نیستیم که شکایت اصلی بیمار باشد.احترام به شکایت بیمار حتی اگر تشخیصمان غیر از منشا دندانی برای درد است در جلب اعتماد مراجعین و قرار گیری در روند درست تشخیص از اهمیت بالایی برخوردار است.

-بیشتر درد های دندانی مشخصه بارز لوکال بودن را دارند؛یعنی اگر حتی بیمار نتواند که دندان عامل درد را مشخص کند می تواند ناحیه محدودی را به عنوان محل درد مشخص کند.در حالی که درد های غیر دندانی اغلب لوکالیزه نیستند.این دید لوکالیزه،نباید که نگاه جامع به منشا احتمالی غیر دندانی یا غیر از دندان مورد معاینه را باعث شود.بررسی دندان های مجاور و دندان های مقابل هم باید در معاینه مد نظر قرار گیرد.

-طبقه بندی درد های غیر دندانی متنوع است.گاهی یک نوع درد در دو طبقه بندی مجزا قرار می گیرند.برای ما دندانپزشکان تین که از ترمینولوژی کدام طبقه بندی استفاده می کنیم فی نفسه اهمیت ندارد ولی مهم این است که کلیت شاخه های این درد هارا بدانیم تا بتوانیم ارجاع صحیح صورت دهیم.مثلا ماهیت درد های سایکولوژیک متفاوت از دردهای نوروپاتیک است و بهتر است گروه اول به متخصصین اعصاب و روان و گروه دوم به نورولوژیست ارجاع شوند.

-درد های عضلانی صورت یکی از موارد درد های غیر دندانی شایعی هستند که با دندان درد ممکن است اشتباه گرفته شوند.در این نوع درد ها بیمار شکایت درد حین جویدن دارد ولی با لمس عضلات جونده درد تحریک می شود و معمولا به دندان ها به دق حساس نیستند.

-دردهای با منشا سینوس خیلی شبیه درد دندان می توانند باشند.درد حین دق و لمس،التهاب پری رادیکولار و حتی مشابه آبسه دندانی می تواند باشد.حتی با زمان هایی درد با منشا سینوسی می تواند به صورت دندان درد ضرباندار احساس شود.تشخیص درد هایی با منشا سینوس از دندان درد با انجام تست های حیات پالپ و تجربه درمانگر با مواجهه قبلی این موارد ممکن است.مشاوره درد هایی که منشا سینوسی برای آنها تشخیص داده ایم با همکاران پزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی صورت می گیرد.

-میگرن بزرگ ترین مقلد درد های دندانی است!میگرن در خانم ها شایع تر از آقایان است.اغل درد یکطرفه متوسط تا شدید که4الی72ساعت ممکن است طول بکشد که با فعالیت فیزیکی امکان تشدید دارد.مشخصه بارز میگر سر درد است و گاه با علایمی مانند تهوع،تحریک یا نور یا صدا و... همراه است؛اما گاهی میگرن های آتیپیک وجود دارند که می توانندحتی به صورت دندان درد یا در ناحیه فکین و صورت بدون علامت دیگری بروز پیدا کنند که معضل تشخیصی مهمی محسوب می شوند.تشخیص و افتراق میگرن از درد با منشا دندانی با اخذ تاریخچه درد و بررسی و معاینه داخل دهانی و رد مشکلات دندانی می تواند صورت گیرد که نیاز به تجربه بالای درمانگر در مواجهه با چنین درد هایی دارد.

-درد دندان با منشا ایسکمی قلبی یکی از پیچیده ترین و دشوار ترین موارد تشخیصی درد دندان است.این نوع درد در طبقه بندی جزء درد های ارجاعی بوده و اغلب با فعالیت بدنی تشدید می شود.درد توام با فشار است و در گردن،گوش،مندیبل،گلو هم می تواند احساس شود.اهمیت تشخیص این نوع درد از آنجایی که می تواند به قیمت جان بیمار حتی تمام شود بیش از بقیه موارد است.

• نکاتی درباره دردهای دندانی با منشا غیر دندانی