برگزاری اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندانپزشکی

به گزارش دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم،یه رویداد مهم که برای اولین بار در سطح دنیا در مشهد رقم خورد و در سایت انجمن جهانی هیپنوتیزم نیز ثبت شد توسط انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران و دانشکده دندانپزشکی مشهد در تاریخ هفتم تا نهم مهر ماه 1395 در هتل پارس مشهد برگزار شد.

در این کنگره 54 شرکت کننده خارجی شامل 24 سخنران از کشور های فرانسه،سوییس،دانمارک،آلمان،اسکاتلند،انگلستان،ایتالیا و اندونزی حضور داشتند.

محور های کنگره عبارت اند از:

بی دردی هیپنوتیزمی در دندانپزشکی،کاهش اضطراب دندانپزشکی،کنترل هیپنوتیزمی بروکسیسم،کنترل درد های کرانیو فاسیال،درمان هیپنوتیزمی تمپورومندیبولار،طراحی هیپنوتیزمی مطب دندانپزشکی،نورو ایمیجینگ در هیپنودونتیک.

در این کنگره چهل و هشت ارائه در قالب سخنرانی،نمایش فیلم هیپنوتیزم در دندانپزشکی،پانل دیسکاشن،کارگاه های کاربردی و جراحی های زنده ی دندانی با هیپنوتیزم صورت گرفت.

دکتر مهدی فتحی دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیز دندانپزشکی با اشاره به مهم ترین کاربرد هیپنوتیزم دندانپزشکی خاطر نشان کرد:فرایند دندانپزشکی،اضطراب و ترس بسیاری را برای بیمار رقم میزند چرا که وسایل، ابزار و روند درمان در حضور بیمار است؛بنابراین پزشک باید به ابزار درمانی مجهز باشد که این اضطراب و ترس به حداقل برسد و دانش افزایی مطلوب را نیز در این حوزه به همراه داشته باشد.

در واقع هر جا که ارتباط بین پزشک و بیمار مطرح است،یک رابطه

ی درمانی است و هر رابطه درمانی نیز نمی تواند جدا از شئونات روان پزشکی و فضای  درمان باشد،در این خصوص هر تکنیکی بتواند فضای درمان را به یک فضای بدون رنج و استرس تبدیل کند،مورد توجه علم بوده که یکی از فنون هیپنوتیزم است.

دکتر فتحی دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به دیگر کاربرد های این علم در حوزه دندانپزشکی اشاره کرد و افزود:

از دیگر موارد کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی،نبود اختلالات درد های مزمن است که برخی از بیماران با آن مواجه هستند،مانند سندروم گیجگاهی فکی و برخی درد های سر،صورت و جمجمه مانند تحریک پذیری عصب و نیز درد های مفصلی گیجگاهی که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می تواند کمک های موثری را نیز برای بیماران به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه یکی از این معضلاتی که دندانپزشک ها در کار درمانی با آن مواجه هستند،عدم همکاری مطلوب بیمار با پزشک است،اظهار داشت:

زمانی که پزشک قصد دارد دست و یا ابزار خود را وارد حفره دندان بیمار کند،موجب ترس بیمار و یا عق زدن فرد می شود که در این خصوص هیپنوتیزم می تواند این مسئله را کنترل کند به طوری که دهان بیمار به مدت زمانی که لازم است برای درمان بازبماند و بیمار احساس ناخوشایندی از وجود ابزار دهانش نداشته باشد.همچنین کنترل دندان قروچه کردن و پروتز های دندانی از دیگر مواردی است که توسط هیپنوتیزم قابل کنترل خواهد بود؛چرا که ممکن است وجود یک جسم خارجی در حوزه دهان برای فرد تحریک کننده باشد و از نظر خلقی نیز احساس خوشایندی نداشته باشد که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می تواند تسهیل کننده باشد و عاملی برای پذیرفته شدن پروتز توسط بیمار را به همراه داشته باشد.

یکی از ویژگی های مطلوب استفاده از هیپنوتیزم،کنترل درد در حین عمل و نیز نبود درد بعد از درمان است،چرا که برخی بیماران ترس از تزریق را دارند که اگر نتوانیم از تزریق استفاده کنیم،هیپنوتیزم می تواند با توجه به شرایط موجود و این نکته که هیپنوتیزم در نفس خود بی خطر است،مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند دندانپزشکی،اضطراب و ترس بسیاری را برای بیمار رقم می زند چرا که وسایل،ابزار و روند درمان در حضور بیمار است؛بنابراین پزشک باید به ابزار درمانی مجهز باشد که این اضطراب و ترس به حداقل برسد.این احساس نیاز ایجاد شد که موضوع هیپنوتیزم در حیطه دندانپزشکی می تواند کمک شایان توجهی را برای دندانپزشکان به دنبال داشته باشد.

• برگزاری اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندانپزشکی