دفاعیه ای برای نخ دندان

<<نخ دندان کششیدن یا نکشیدن؟>>در روزهای اخیر به پرسش بزرگی تبدیل شده است.
البته مثل بسیاری از ابهامات مربوط به پزشکی،شاید کارشناسان همیشه اتفاق نظر نداشته باشند؛اما به عنوان دندانپزشکی که در یک بیمارستان دانشگاهی کار می کند،شخصا شاهد اثرات مضر نخ دندان کشیدن بوده ام.شاید هنوز تحقیقی انجام نشده باشد که فواید این کار را اثبات کند،ولی من منفعت آن را هر روز می بینم.
ابتدایی ترین فواید
با فواید اولیه شروع کنیم.نخ دندان کشیدن،پلاک هایی که در اثر غذا خوردن بالای لثه جمع می شود را کم می کند.این رسوب های خوراکی،باکتری های زیادی را جذب می کند.برآورد می شود این پلاک ها بیش از 500 نوع باکتری را جلب خود می کند که بعضی از آن ها مفیدند،ولی بعضی دیگر مضر هستند.زیاد شدن این باکتری ها سبب مشکلات رایجی مثل التهاب لثه،خونریزی حساسیت و بوی بد دهان می شود.حالا اگر همیشه و درست ،نخ دندان بکشید،می تواند مانع از بعضی از این اتفاقات شود.من معتقدم این کار جلوی التهاب لثه و به تبع آن،بیماری پیوره یا عفونت بافت های لثه در کنار دندان را می گیرد.
التهاب دندان،مشکلی است که به دنبال جمع شدن پلاک دور دندان ها پیش می آید و اگر درمان نشود،می تواند سبب پیوره شود،عارضه ای که می تواند با تحلیل رفتن استخوان فک همرا شود.بدون نخ دندان کشیدن و مراقبت از دندان ها،بیماری پیوره شاید سبب از بین رفتن زود هنگام دندان شود؛ضمن اینکه با بیماری های مضمنی مثل دیابت یا عارضه قلبی هم مرتبط است.در مان پیوره نیز می تواند دردناک،وقت گیر و پر هزینه باشد.به من اعتماد کنید،هیچ کس دوست ندارد گرفتارش شود.
مدارک یک چیز است،تجربه چیز دیگر
بر اساس تجربیاتی که در بیمارستان به دست آورده اند،معتقدم نخ دندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند.چه طور؟پوسیدگی ممکن است بین دندان ها شروع شود،پایین تر از جایی که مسواک می رسد،لای دو دندان کنار هم.نخ دندان از نظر فیزیکی می تواند پلاک هایی را که بین دندان ها تشکیل می شود،از هم بپاشد.
اگر این از هم پاشیدن نباشد،باکتری ها سطح دندان را در هم می شکنند و باعث پوسیدگی می شوند.به هر حال،شما که نمیتوانید دندان پزشک را فریب دهید یک بررسی ساده دست تان را رو می کند و می گویید هر روز سراغ مسواک و نخ دندان می روید یا نه؟
بیمارانی که نخ دندان نمی کشند،معمولا موقع معاینه و بررسی لثه،حساس هستند و دردشان می آید.این سبب می شود مراجعه معمولی به دندانپزشک،دردناک تر و ناراحت تر از چیزی شود که باید.تمیز نگه داشتن دهان با مسواک و نخ دندان باعث می شود لثه تان سالم بماند؛همیشه و هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید؛در غیر این صورت آماده ی روبه رو شدن با پوسیدگی،بیماری لثه و احتمالا خطر دیابت و دیگر بیماری های مزمن باشید.

•          دفاعیه ای برای نخ دندان