کاربرد لیزر در حفره دهان

حفره دهان یکی از بهترین نواحی برای لیزرتراپی است.دسترسی مناسب،راحتی کار برای بیمار و شرایط خاص بیولوژیکی عواملی هستند که هم دندانپزشک و هم بیمار هر دو این شانس را دارند که بتوانند خیلی سریع علائم مثبت را ارزیابی کنند.

LLLTدر حفره دهان و بافت های پیرامون آن شامل بافت های نرم ،سخت و مفصل TMJ کاربرد دارد.لیزر های پر توان در جراحی و تراش دندان استفاده می شوند و لیزر های کم توان حتی به عنوان درمان اصلی مطرح می شوند که این به علت ایجاد وضعیت فیزیولوژیک نرمال و اثرات ضد التهاب،ضد درد و ... می باشد.

روش درمان،طول موج مناسب و دوز موثر همانطور که گفتیم برای هر فرد متفاوت می باشد و بستگی به شرایط بافت و سیستم ایمنی بیمار دارد.

فواصل بین جلسات بسته به نوع بیماری از نظر حاد یا مزمن بودن و مقاومت بدن بیمار تعیین می شود یعنی اصول کلی لیزر تراپی در دندانپزشکی همان اصول می باشد.

لیزر درمانی برای کودکان و بزرگسالان قابل انجام است.

لیزر های مورد استفاده در دندانپزشکی عبارت اند از:

1-لیزر هلیوم-نئون با توان 2تا5میلی وات

2-لیزر های نیمه رسانا(دایود)با توان های بالاتر

نوع تابش هم پیوسته و هم به صورت پالسی می باشد و در حفره دهان تابش پیوسته به اندازه تابش پالسی موثر است زمان تابش هم بین 3تا 5 دقیقه با دوز تابش نیم تا 3(J/cm2)متغیر است.

بیماری های دهان و دندان

آفت

لیزر سبب کاهش در بیمار و بهبود سیستم ایمنی بیمار می شود.تابش 4تا6 ژول لیزر هلیوم-نئونبا توان 25میلی وات در کاهش علائم و بهبود بیماری موثر است. دوز تابش با اظهار نظر بیمار در میزان کاهش درد تنظیم می شود و بهترین نتیجه درمان از بین رفتن درد بیمار است.

لیزر های CO2،Er-YAG ،Nd-YAG به شکل تابش غیر متمرکز و نیز لیزر GaAsدر درمان آفت موثر می باشند.

Herpes simplex(تبخال)

بیماری با منشاء ویروسی که بافت های اکتودرمال پوست و مخاط و دستگاه عصبی مرکزی را آلوده می کند.تظاهرات دهانی به صورت ماکول روی مخاط دهان و سپس وزیکول بوده که بعد از  مدتی پاره می شوند.

تابش لیزر به دلیل اثرات ضد التهابی،ضد درد و تحریک سیستم ایمنی بسیار موثر است.نتیجه درمان هم به زمان شروع درمان بستگی دارد در مواردی که درمان در مرحله اول بیماری شروع شود خیلی سریع کنترل می شود.لیزرتراپی در کوتاه مدت علائم بیماری را کاهش می دهد و در دراز مدت باعث کاهش عود تبخال می شود.

لیزر نئون-هلیم با دوز تابش 4تا6ژول در هر نقطه پیشنهاد می شود.

زونا یا هرپس

این بیماری ویروسی در پوست و مخاط در مسیر اعصاب حسی به صورت جوش های وزیکولر دردناک می باشد و در ناحیه سر و صورت این جوش ها در مسیر یک یا چند شاخه عصب تری ژمینال دیده می شود.ضایعه یک طرفه می باشد.سوزش و درد شدید به مدت طولانی بیماران سالمند را گرفتار می کنند.تابش لیزر درد و سوزش را کاهش می دهد و موجب بیماری و بهبود سیستم ایمنی می شود.لیزر هلیوم-نئون یا مادون قرمز  با دوز 3تا6 ژول پیشنهاد می شود.

لیکن پلان

بیماری پوستی مخاطی التهابی و مزمن است که اتیولوژی مشخصی ندارد.به دو شکل آتروفیک و یا بولوز دیده می شود.سوزش و درد دارد.تابش لیزر با تحریک سیستم ایمنی سبب درمان می گردد.

لکوپلاکیا

پلاک یا صفحه سفید رنگی که با عوامل تحریکی یا عوامل عمومی مثل کمبود ویتامین،هورمون ها و سیگار ایجاد شده و با مالش از بین نمی رود.تعدادی از این ضایعات ممکن است پیش سرطانی باشندکه در این صورت لیزر تراپی توصیه نمی شود و در غیر این صورت لیزر به درمان کمک می کند.

شکاف گوشه لب

بیماری متابولیک می باشد و در موقع باز کردن دهان سوزش و درد وجود دارد.عفونت های باکتریایی و قارچی هم ممکن است اضافه شوند.درمان لیزر هلیوم-نئون و یا GaAlAs باعث کاهش درد و ترمیم زخم می شود.

فیشور لب

به علت خشکی زیاد لب ایجاد می شود.لیزر هلیوم-نئون یا دوز کم GaAlAs (دایود) پیشنهاد می شود و خیلی سریع هم بهبود پیدا می کند.

خشکی دهان

به علل مختلفی مثل دیابت،مصرف دارو و رادیاسیون ایجاد می شود که در طی آن مخاط نازک و آتروفی شده،که به دلیل آتروفی غدد بزاقی فرعی و اصلی است.لیزر هلیوم-نئون با دو ژول بر سانتی متر مربع سبب تحریک غدد بزاقی،افزایش جریان خون،ترمیم بافت و بهبود سیستم ایمنی شده و خشکی برطرف می شود.

تحریک ترشح غدد بزاقی

این غدد به تابش موضعی لیزر به خوبی پاسخ می دهد.هر سه طول موج GaAlAs،GaAa،He-Ne سبب افزایش ترشح غدد بزاقی می شوند.در سندرم شوگرن،سنگ غدد بزاقی و نیز در خشکی دهان لیزر مورد استفاده است.

•              کاربرد لیزر در حفره دهان