دلایل بیماری لثه و نیاز به درمان پیوند لثه

بیماری پریودنتال نکروزان

التهاب لثه نکروزان(NG)،پریودنتیت نکروزان(NP)استئوماتیت نکروزان(NS)،شدیدترین بیماری های التهاب لثه هستند که توسط پلاک باکتریال ایجاد می شوند.بیماری های نکروزان معمولا سیر حاد دارند و بنابراین اصطلاح حاد معمولا در تشخیص بیماری به کار گرفته می شوند.آنها سریعا تخریب کننده و ناتوان کننده هستند و مراحل مختلف از یک بیماری مشابه را نشان می دهند.در مطالعات گذشته تمایز بین NG و NPهمیشه در نظر گرفته نمی شد،اما به موازات استفاده از اصطلاح التهاب لثه،NGباید به ضایعاتی محدود شود که تنها بافت لث های را درگیر می کند با این حال بیماری اکثرا منجر به از دست رفتن اتصالات می شود،و اصطلاحات صحیح تر برای این موارد که از دست رفتن اتصالات را تجربه می کنند NPمی باشند.NPضایعاتی را ایجاد می کند که محدود به بافت های پریودنتال شامل لثه،لیگامال پریودنتال و استخوان آلوئول می شوند.پیشرفت بیشتر به ورای موکوژنژیوال جانکشن مشخصه استئوماتیت نکروزان می باشد و بدین ترتیب این فرم از بیماری از NP قابل افتراق می باشد.

شیوع

در طول جنگ جهانی دوم بیش از 14%افراد ارتش دانمارک دچار NPD شدند و تعداد زیادی از غیر نظامیان نیز به این بیماری مبتلا بودند.بعد از جنگ جهانی شیوع NPD کاهش یافت و هم اکنون در کشور های پیشرفته این بیماری نادر می باشد و معمولا در بالغین جوان ایجاد می شوند.در سال 1960 در 25% از 326 دانشجو سال اول در آمریکا NPDدیده شد اما در سال بعد به تعداد دانشجویان مبتلا اضافه شد و به حدود 67%در دو سال اول دانشجویی رسید. در میان 9203 دانشجو در شیلی ،67% از آنها حداقل یک ضایعه زخمی نکروتیک در لثه بین دندانی داشتند و وجود ضایعات نکروزان با .ق.ع از دست رفتن کلینیکی اتصالات مربوط بود.سایر مطالعات در کشورهای توسعه یافته ،شیوع کمتر و مساوی 5/0%را گزارش کردند.در اسکاندیناوی،در بین افراد سالم بسیار نادر بوده و شیوع آن در میان کارآموزان نظامی دانمارکی جوان 001/0 درصد بود.NPDدر تمام گروه های سنی قابل مشاهده است ولی تفاوت جفذافیایی در توزیع سنی وجود دارد.به نظر می رسد بیماری در افراد آلوده به HIV کمی بیشتر اتفاق می افتد.مطالعات بر روی گروه های آلوده به HIVفشیوع NPDرا بین 0در صد تا 7/27%نشان داده اند.با این حال،اکثر مطالعات روی گر.ه هایی از افراد انجام شده بود که مرتبط با بیمارستان ها و کلینیک های دندانپزشکی بودند.

ویژگی های کلینیکی

ایجاد ضایعات

NG یک وضعیت مخرب التهابی لثه است که با لثه بین دندانی و لبه لثه دندان زخمی و نکروتیت مشخص می شود که نمای PUNCHED OUT ایجاد می کند.زخم ها توسط لایه نکروتیت به رنگ سفید و زرد با خاکستری پوشیده شده اند که Pseudomembraneنامیده می شوند.با این حال لایه نکروتیت هیچ چسبندگی ندارد و شباهت اندکی به غشاء دارد و به طور عمده از فیبرین و بافت نکروتیت به همراه لکوسیت،آریتروسیت و توده باکتریال تشکیل شده است.در نتیجه این اصطلاح گمراه کننده بوده و نباید استفاده کرد.

تب و بی قراری

تب و بی قراری ویژگی های همیشگی در npdنمی باشند.برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش حرارت بدن در NGشایع نمی باشد و اگر هم وجود داشته باشد،معمولا متوسط است.کاهش کم در دمای بدن در NG گزارش شده است.علت تناقض در این امر ممکن است به دلیل تشخیص التهاب لثه هرپتیک(تب خال) اولیه به عنوان NG باشد.در این حالت احتیاجی به پیوند لثه نخواهد بود.

بهداشت دهانی

بهداشت دهانی معمولا در بیماران مبتلا به NPD ضعیف میباشد.علاوه بر این،مسواک زدن دندان هاوتماس با لثه ی ملتهب دردناک است.بنابراین مقادیر زیادی از پلاک روی دندان ها شایع است،خصوصادرطول لثه مارژینال.گاهی یک لایه نازک و سفید،بخش هایی از لثه چسبنده را میپوشاند.این لایه یافته مشخصه در بیمارانی می باشدکه بررای چندروی چیزی نخورده اندوبهداشت راهم رعایت نکرده اندومتشکل از سلول های تفلسیافته اپیتلیال و باکتری ها در شبکه ای در پروتئین های بزاقی میباشدوبه راحتی برداشته میشود. به طور کلی،علائم مشخصه ی NPDدربیمارانHIVسروبازتیو لزوما بابیماران HIVسرونگاتیومتفاوت نمیباشد.با این حال ضایعات در بیماران HIVسروپازتیوممکن است مرتبط با مقادیرزیاد پلاک و جرم نباشد.بنابراین،گاها فعالیت بیماری دراین بیماران همبستگی محدودی را با فاکتور های اتیولوژیک نشان میدهد.به علاوه ، ضایعات NPDدربیماران HIVسروپازتیو،گاها در لثه مبتلا به سارکوم کاپوسی دیده شده اند.اگر بهداشت دهانی رعایت شود نیاز به پیوند لثه بسیار کمتر و کمتر خواهد شد.

سیگار و مصرف الکل

سالهاست که سیگار در لیست فاکتورهای مستعد کننده NPD قرار دارد و احتمالا مستعد کننده سایر انواع پریودننتیت نیز می باشد.دو مطالعه در دهه ی1950 نشان دادند که 98% از بیماران مبتلا به NPDسیگاری بودند.داده های بعدی این یافته را با نشان دادن اینکه فقط6% از بیماران با NPD غیر سیگاری بودند تایید کردند.به نظر می رسد که میزان سیگار کشیدن هم اهمیت داشته باشد،به این دلیل که 41%از افراد با NGبیش از 20 سیگار در روز می کشیدند،در حالی که فقط 5%از افراد گروه کنترل به این میزان سیگار می کشیدند.

ارتباط بین استفاده از تنباکو و NPDپیچیده است.معمولا گفته می شود که افراد سیگاری بهداشت دهانی ضعیف تری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.بنابراین این افراد بیشتر از افراد دیگر به پیوند لثه نیازمندند.

گروه خبر: پیوند لثه

• دلایل بیماری لثه و نیاز به درمان پیوند لثه