بیماری های لثه ای مرتبط با ضایعات زخمی

ژنژیویت اولسراتیو نکروزه (Necrotizing ulcerative gingivitis)(NUG) در طی قرن ها دیده شده و با نام های مختلفی مانند دهان سنگر (trench mouth ) و عفونت Vincent شناخته شده است .ژنژیویت اولسرا تیور نکروزه حاد اصطلاحی است که برای توصیف شروع کلینیکی بیماری به کار می رود ولی نباید به عنوان طبقه بندی تشخیصی بیماری استفاده شود، زیرا برخی از انواع NUG می توانند عود کننده یا مزمن باشند.

NUG اکثراً با شروع ناگهانی تشخیص داده می شود. علائم کلینیکی NUG شامل: درد شدید لثه ای که معمولا علت مراجعه بیمار می باشد نکروز پاپیلاها که به صورت پاپیلای لثه ای با نمایout Punched توصیف می شود و خونریزی از لثه بدون تحریک یا با تحریک مختصر ، می باشد (شکل 16-۱۹)، با وجود اینکه این سه علامت باید برای تشخیص NUG موجود باشد ولی علائم و نشانه های دیگر هم می توانند وجود داشته باشد ولی ضرورتاً در تمام افراد با این بیماری دیده نمی شوند، این علائم و نشانه ها عبارتند از: تب، بی قراری (malaise)، لنفادنوپاتی، مزه ی فلزی و بوی بد پاسخ های سیستمیک NUG حاد معمولا در کودکان شدیدتر می باشند. تخریب قابل توجه بافت همبند لثه ای در NUG محتمل می باشد، اما وقتی از دست رفتن اتصالات رخ دهد، این شرایط باید به عنوان پریودنتیت اولسراتیو نکروزه در نظر گرفته شود

(NUP ) ( necrotizing ulcerative Periodontitis) اتیولوژی NUIG مرتبط با عفونت باکتریال می باشد، ۴ ناحیه ی ضایعات لثه ای NUG عبارتند از: ناحیه باکتریال (bacterial Zone ) (ناحیه سطحی که شامل باکتری های مختلف و تعدادی اسپرو کت می باشد.)، ناحیه غنی از نوتروفیل

( neutrophil - rich zone) (در ادامه ی ناحیه باکتریال قرار گرفته و حاوی لکوسیت ها و باکتری هایی مانند اسپیروکت ها می باشد)، ناحیه نکروتیک (necrotic zone) (حاوی سلول های از هم پاشیده و عناصر بافت همبند با تعداد زیادی از اسپیروکت های بزرگ و متوسط می باشد) و ناحبه تجمع اسپیروکت (عمیق ترین ناحیه که فقط توسط اسپیروکت های متوسط و بزرگ انفيلتره شده) غالب ترین فلورای قابل کشت در NUG پره وتلا اینتر مدیا و گونه های فوزوباکتریوم ها می باشند، در حالی که در زیر میکروسکوپ ترپونما و سلنوموناس مشاهده می شوند. فاکتورهای دیگری که می تواند فرد را مستعد به NUG کند عبارتند از: سیگار، استرس فیزیکی، سوء تغذیه و سرکوب ایمنی.

NUG می تواند تمام گروه های سنی را مبتلا کند. اما به عنوان بیماری بالغين جوان در کشورهای صنعتی در نظر گرفته می شود. در کشورهای در حال توسعه NUG بیماری است که در کودکان با خانواده هایی ضعیف از نظر اجتماعی - اقتصادی یافت می شود. شروع NUG در کودکان مرتبط با دریافت نامناسب تغذیه ای می باشد، خصوصا مصرف پایین پروتئین، به علاوه، عفونت های ویروسی مانند سرخک در کودکان با سوء تغذیه می توانند منجر به القا NUG شوند. با وجود اینکه NUG با الگوی اپیدمیک اتفاق می افتد ولی این بیماری مسری (communicable) در نظر گرفته نمی شود.

گروه خبر: پیوند لثه

• بیماری های لثه ای مرتبط با ضایعات زخمی