مرور چند نکته درباره آنتی بیوتیک ها در درمان ریشه

ما دندانپزشکان در دانشکده آموزش هایی درباره  تجویز دارو می بینیم.اما اگر نسخه های تجویزی هر یک از ما را بررسی کنند شاهد موارد جالبی خواهیم بود؛تجویز داروهایی که آموزش دیده ایم آنهارا برای درمانی که انجام می دهیم تجویز نکنیم.آنتی بیوتیک ها از این دسته داروها هستند.در تمام کتب مرجع درمان ریشه تعداد مواردی که نباید آنتی بیوتیک برای آنها تجویز شود.بیش از اندوکاسیون های تجویز این دارو هاست.در واقع موارد تجویز بیشتر شامل مواردی است که دندان بیمار شامل مشکل سیستمسک برای او ایجاد کرده است؛مانند تب ،بی حالی،لنفادنوپاتی،سلولیت،تورم رو به گسترش در فضای سر و گردن،تریسموس بدون علت تشخیص داده شده.پروتکل تجویز پروفلاکسی آنتی بیوتیک از این موارد هم کمتر است و حتی پزشکی مبتنی بر شواهد،امروز بسیاری از موارد پرو فلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی را زیر سوال برده است.

حال سوال اصلی این است که چه تصوراتی باعث می شود علی رغم اینکه دندانپزشکان می دانند نباید برای درمان ریشه آنتی بیوتیک تجویز کنند مبادرت به تجویز آن می کنند؟

1-آنتی بیوتیک ها بیمار را درمان می کنند!

این تصور از اساس اشتباه است.دفاع بدن بیمار و فرآیند التهاب متعاقب آن درمان را باعث می شود.آنتی بیوتیک ها در بیماران با نقص ایمنی  می توانند به این فرآیند کمک کنند.ولی در بیماران با ایمنی نرمال (یعنی تقریبا تمام بیماران مطب ما)تاثیری ندارند!

2-آنتی بیوتیک ها می توانند به طور موقت یا دائم جایگزین درمان شوند!

در کلینیک،دندانپزشکانی را مشاهده کردم که بدون معاینه بیمار صرفا جهت اینکه پذیرش بیمار را به روز دیگری موکول کنند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می کنند.آنتی بیوتیک نمی تواند جایگزین درمان ریشه شود.چه در دندان نکروز(دندانی عصب ان مرده باشد)و چه دندان با پالپیت غیر قابل برگشت.در واقع در هیچ کدام از این موارد خونرسانی برای رسیدن آنتی بیوتیک به موضع اصلی عفونت وجود ندارد یا کافی نیست.حتی در یک دندان با ضایعه هم آنتی بیوتیک ها بای یک عفونت موضعی کنترل شده محصور در استخوان کار خاصی صورت نمی دهند!

3-آنتی بیوتیک ها محکم کاری به شمار می روند و می توانند نقص های درمان را پوشش دهند.

بله!این جمله در اصل درست است!آنتی بیوتیک ها می توانند حداقل برای مدتی نقص های برخی درمان های ریشه را پنهان کنند.مثلا در یک درمان ریشه شکست خورده که به ایجاد ابسه منجر شده است،ابسه را موقت ببندند و یا اینکه مدتی علایم بیماران را کنترل کند.ولی ما دندانپزشک هستیم و کار ما درمان قطعی بیماران و از بین بردن موقت شکایت اصلی آنها!ما دندانپزشکان از پروتکل واحد درمانی بر اساس علم مبتنی بر شواهد تبعیت می کنیم که تمام محکم کاری های لازمرا بیش از آنکه ما تصورش را بکنیم برای  برای تمامی انواع بیماران در نظر گرفته شده است!اگر ما حتی بتوانیم در شرایط کشورمان بیشتر استاندارد های درمانی رفرنس های دندانپزشکی را پیاده کنیم بدون شک نیازی به تمهیدات اضافی غیر علمی نیست.راه جبران نقص های تکنیکی درمان مانند ایزولاسیون ناکافی و ضد عفونی کردن برخی ابزار به جای استریلیزاسیون تجویز آنتی بیوتیک ها نیست.

4-تجویز آنتی بیوتیک ها ضرری ندارد.

اگر آنتی بیوتیک ها فقط میکرو ارگانیسم هارا هدف قرار می دهند چرا اصلا برای همه ی بیماران آنتی بیوتیک تجویز نکنیم یا چرا همه ی بیماران پرو فلاکسی نشوند؟حقیقت این است که آنتی بیوتیک ها علی رغم اینکه به خوبی به سمت مسکرو ارگانیسم ها نشانه گیری می شوند ولی زیان های متنوعی را متوجه ما انسانها می کنند.تعداد کسانی که هر سال در اثر آلرژی به آنتی بیوتیک ها می میرند بیشتر از تعداد کسانی است که به خاطر عدم رعایت پروفلاکسی آنتی بیوتیک برای مشکلات قلبی و عروقی خود می میرند.

آنتی بیوتیک ها علاوه بر آلرژی عوارض جانبی بسیار دیگری هم دارند.از اسهال و ناراحتی های ساده گوارشی گرفته تا تداخلات مرگبار با سایر داروها!آنتی بیوتیک ها داروهای ارزانی نیستند و تجویز انها هزینه ایجاد می کند. به علاوه مقاومت به آنتی بیو تیک ها که تجویز غیر ضروری آنتی بیوتیک از جمله توسط دندانپزشکان علت آن است می تواند جان تک تک افراد جامعه و حتی جان  خود ما را تهدید کند.

• مرور چند نکته درباره آنتی بیوتیک ها در درمان ریشه