افزایش خطر بیماری های قلبی در عفونت های دندانی نهفته

افزایش خطر بیماری های قلبی در عفونت های

دندانی نهفته

اگر شما از آن دسته افرادی می باشید که تاریخ آخرین چک آپ دندانی خود را فراموش کرده اید نتایج مطالعات جدید دندانپزشکی می تواند مشوقی باشد تا همین حالا از دندانپزشک خود برای معاینه وقت بگیرید.محققین دریافته اند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که دارای عفونت های دندانی می باشند افزایش می یابد.

بیماری های قلبی از جمله بیماری های خطرناکی می باشند که حتی می توانند منجر به مرگ نیز گردند.سالانه610000 نفر جان خودرا به واسطه ابتلا به بیماری های قلبی از دست می دهند.بیماری عروق کرونری از جمله شایع ترین بیماری قلبی بوده که دلیل اصلی ایجاد آن تجمع پلاک در عروق کرونری و در نهایت کاهش خون رسای به قلب می باشد.عوامل مختلفی از قبیل چاقی،کاهش فعالیت فیزیکی،فشار خون بالا،کلسترول بالا و دیابت به عنوان عوامل اصلی ایجاد کننده بیماری های قلبی مطرح هستند.اگر چه اکثر محققین بر این باورند که بهداشت دهانی نامناسب را هم می توان از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی به حساب آورد.

در مطالعه ای که چندین سال پیش به چاپ رسیده است عنوان شد کهباکتری هایی که در بیماری های لثه حضور دارند ممکن است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند.

اخیرا محققین دانشگاه Helsinki فنلاند موفق به شناخت ارتباط بین عفونت های انتهای ریشه با افزایش خطر ابتلا به سندروم کرونری حاد شدند.

عفونت های انتهای ریشه به شرایطی اطلاق می شود که پالپ دندانی اکثرا به دلیل پوسیدگی های دندانی دچار التهاب می گردد و از آنجا که مراحل اولیه درگیری پالپ علایم بالینی از قبیل درد را شامل نمی شود اکثر این ضایعات تا زمانی که تصویر رادیو گرافی تهیه نشده ناشناخته باقی خواهد ماند.

این مطالعه بر روی 508 بیمار با میانگین سنی 62 سال و دارای مشکلات قلبی صورت گرفت.بعد از آنژیوگرافی و تصویر برداری از عروق خونی دیده شد که 36 درصد افراد دچار بیماری عروق کرونری ،33 درصد افراد دچار سندروم حاد کرونری و 31 درصد افراد بیماری کرونری خفیف دارند. محققین با توموگرافی های پانورامیک وضعیت دهانی و فکی این بیماران را مورد ارزیابی قرار دارند.نتایج حاکی از آن بود که بیش از 57 درصد این بیماران حداقل یک ضایغه التهابی با نشانه های عفونت انتهای ریشه در دهان خود داشتند.

نتایج این مطالعه نشان از آن دارد شانس ابتلا به بیماری های عروق کرونری و سندروم  عروق کرونری در بیماران دارای ضایعات التهابی لثه ای بیشتر می باشد به طوری که بیمارانی که دارای ضایعه انتهای ریشه می باشند و دندان نیاز به درمان ریشه دارد احتمال ابتلا به سندروم کرونری 7/2 برابر بیشتر از افرادی که فاقد ضایعه التهابی می باشند،است.

علاوه بر مطالب ذکر شده محققین مشاهده کردند که سطح آنتی بادی های خون افرادی که دچار التهاب انتهای ریشه می باشندنسبت به سایر افراد بیشتر می باشد که می تواند حاکی آن باشد که عفونت های دهانی می توانند سایر مناطق بدن را تحت تاثیر قرار دهند.پس به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی پیشنهاد می شود که بیماران باید استراتژی مناسبی برای جلوگیری و یا درمان عفونت های دهان و دندان ،که اغلب بدون علامت هستند اتخاذ کنند.

• افزایش خطر بیماری های قلبی در عفونت های دندانی نهفته