دندانپزشکی و اعتیاد

اعتیاد ممکن است موجب شود درمان مراجعین دندانپزشکی با ملاحظات خاصی صورت گیرد.به طور کلی دندان پزشکان در برخورد با بیماران مبتلا به اعتیاد،می توانند اعتیاد را یک بیماری زمینه ای در نظر بگیرند که ملاحظات خود را ممکن است داشته باشد.بالطبع دندانپزشک مسئول درمان اعتیاد یا مداخله در درمان اعتیاد نیست،ولی می تواند باتوجه به رابطه انسانی که با بیماران خود دارد.از نظر روانی بیماران را در درمان اعتیاد پشتیبانی نماید.

دندان درد می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد.طبق مطالعه ای که در دانشگاه مک مستر انجام شده است،حدود 52 درصد زنان معتاد به متادون و 38 درصد مردان معتاد به متادون،اعتیاد خود را با مصرف دارو های ضد درد مخدر شروع کرده اند.درد دندان می تواندیکی از درد های شدیدی باشد که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.این درد ممکن است آنقدر برای برخی از بیماران شدید باشد که برای تسکین درد خود از دارو های مخدر استفاده کنند.

استفاده ی طولانی مدت از ضد درد های مخدر و تسکین درد با دارو به جای مراجعه جهت درمان،علاوه بر اینکه سلامت دهان و دندان را با مخاطره مواجهه می سازد،خطر ابتلا به اعتیادرا افزایش می دهد.به همین دلیل دندانپزشکان تا جایی که ممکن باشد سعی می کنند که برای تسکین دندان درد،کمتر به ضد درد های مخدر متوسل بشوند.البته در کشور ما ژنریک دارویی موجود هم امکان استفاده از ضد درد های مخدر را فراهم نمی کند.برای مثال داروی اکسی کدون که یک مخدر ضد درد رایج در بسیاری از کشور ها جهت تجویز با نسخه است.در کشور ما وجود ندارد و به تازگی فقط در مقیاس بیمارستانی قرار است عرضه شود.

بیماران،دندانپزشک و اعتیاد:

رابطه دندانپزشک و مراجعینش رابطه کارآگاهی و توام با مداخله در زندگی شخصی نیست.ما دندانپزشکان وظیفه شناسایی مشکلات دهان و دندان بیمارانمان داریم که در یک نگرش بزرگتر سلامت کل وجود انها ، چه در بعد جسمی و چه روانی،را در برمی گیرد.بنابراین تنها رویکرد اخلاقی و صحیح دندانپزشک به مقوله اعتیاد بیمارانش،کمک به ارتقای سلامتبیماران به خصوص از بعد دهان و دندان است.ما پلیس یا مصلح اجتماعی نیستیم!مدد کار اجتماعی یا کارشناس مسائل معتادان هم نیستیم،در دانشکده ها هم آموزشی در این مورد ندیده ایم!پس طبیعی است که از منظر یک دندان پزشک و با دید دندانپزشکی با بیماران مبتلا به مشکل اعتیاد برخورد کنیم.

بیماران باید بتوانند در مورد اعتیادشان با ما صحبت کنند. و مشکلات دهان و دندان مربوط به اعتیادشان را با ما در میان بگذارند.

ترس از بی حس نشدن و اضطراب در میان کسانی که سوء مصرف  مواد مخدر دارند امری شایع است.این دسته به شدت از اینکه دندان شان بی حس نشود یا حس درد حین کار داشته باشند،می ترسند.اصرار می کنند که از بی حسی بیشتری برایشان استفاده شود.به این مراجعین باید اطمینان کافی در مورد دستیابی به بی حسی از نظر روحی داده شود؛چون اغلب روحیه ضعیف و شکننده ای دارند و به سختی به دندانپزشک خود اطمینان می کنند.

• دندانپزشکی و اعتیاد