اثرات بیماریهای لثه روی حاملگی و نوزادان

مرگ و میر نوزادان به دنیا امده با وزن کم(انهایی که هنگام تولد کمتر از 2500g وزن دارند)،40 برابر بیشتر از نوزادان متولد شده با وزن طبیعی است و انهایی هم که زنده می مانند در معرض خطر افزایش ناهنجاریهای ارثی،اختلالات تنفسی و تکاملی سیستم عصبی می باشند.

اولین علت وضع حمل نوزادان با وزن کم،زایمان زودرس یا پارگی کیسه آب جنین می باشد.همچنین عواملی چون استفاده از الکل و یا مواد مخدر در طول حاملگی،مراقبتهای ناکافی در دوران بارداری،وضعیت اقتصادی پایین و عفونت های دستگاه ادراری،خطر به دنیا آمدن این گروه نوزادان را افزایش می دهد.یکی از میکرو ارگانیسم های شایع که در مایع امنیوتیک(مایع کیسه آب جنین)مادران با درد زودرس زایمان حتی در غیاب عفونت دیده می شود،Fusobacterium nucleatom می باشد که یکی از گونه های شایع باکتری های دهان در بیماران مبتلا به بیماریهای لثه است که امکان دارد این میکروارگانیسم از طریق انتشار خونی از راه دهان به مایع آمنیوتیک برسد و وجود این عفونت در بدن مادر منجر به ایجاد محصولات باکتریایی در مایع امنیوتیک گردد که در نهایت باعث تولید بیش از حد پروستاگلاندین و درد زودرس زایمان می شود.

عفونت های با منشا ناشناخته در نواحی دیگر غیر از دستگاه ادراری-تناسلی نیز منجر به زایمان های زودرس و تولد نوزادان کم وزن می شود.

مطالعات نشان داده است که خانم های مبتلا به بیماری های لثه5/7 برابر بیشتر در معرض خطر به دنیا اوردن نوزادان با وزن کم می باشند.در حقیقت مطالعات دانشمندان مبین این است که بیماریهای لثه و پریودنتیت،بیشتر از اثر مصرف دخانیات و الکل در بروز زایمان زودرس و تولد نوزادان با وزن کم در دوران حاملگی نقش دارد.

بنابراین حفظ سلامت دهان و سطح بهداشت آن،هدف اولیه در بانوان بار دار است.توصیه ما به مادران،اقدام به یک سری از روش های پیشگیری مانند مشورت با متخصصین تغذیه و جراحان بیماری لثه،به منظور کنترل دقیق بهداشت دهان در مطب و منزل است.

• اثرات بیماریهای لثه روی حاملگی و نوزادان