لیزر در بیماری های اطراف ایمپلنت دندان

عارضه ی شایع در دندانپزشکی ایمپلنت،التهاب بافت های اطراف ایمپلنت دندان بعد از جوش خوردن به استخوان فک است.موکوزیت در واقع عفونت بافت نرم در اطراف اتصال تاجی-اباتمنتی-ایمپلنتی است.پری ایمپلنتیت،عفونت بدنه تا انتهای ایمپلنت دندان است،به گونه ای کخ منجر به از دست رفتن استخوان شود.هر دو این شرایط مرتبط با واکنش التهابی ناشی از تجمع پلاک باکتریال در ناحیه است.عوامل موثر در این زمینه عبارت اند از:کیفیت بافت های احاطه کننده ی ایمپلنت دندان،نوع طراحی ایمپلنت دندان،نوع سطح ایمپلنت،فاکتور های نیرو مرتبط با اکلوژن و حضور باکتری.

از لحاظ کلینیکی حضور خونریزی،چرک،تغییر رنگ و آبسه،همراه با پری ایمپلنتیت است.در موارد شدید تحلیل استخوان نیاز به آوردن ایمپلنت دندان است.درمان معمولی شامل برداشتن بافت های عفونی اطراف ایمپلنت،تجویز آنتی بیوتیک و پیوند استخوان است.

وسایل درمانی شامل وسایل پلاستیکی و تیتانیومی جهت برداشتن بافت نرم و سخت است.اسید سیتریک و کلرهگزیدین و تتراسایکلین موضعی برای سم زدایی در اطراف ایمپلنت دندان به کار میرود.فضا باید با استخوان برای بازسازی بافت های اطراف ایمپلنت دندان پر شود.نیروی سطح جونده بیش از حد باید بررسی و در صورت نیاز تصحیح شود.بیمار باید تحت آموزش شدید بهداشتی قرار گیرد.

اگر چه تاکنون تلاش های بسیاری جهت درمان این بیماری صورت گرفته است و روش های بسیاری در این رابطه معرفی شده اند،با این حال تاکنون پروتکل های درمانی خاصی در رابطه با درمان بیماری التهابی بافت های اطراف ایمپلنت دندان ارائه نشده است.لیزر قابلیت خوبی جهت از بین بردن میکروارگانیزم ها داشته و خاصیت سم زدایی بالایی دارد.بیشترین نقش لیزر در درمان پری ایمپلنتیت اثر باکتری زدایی آن است.

عدم ایجاد تغییر در نقشه سطحی ایمپلنت دندان یک شاخص مهم در انتخاب ماده یا وسیله ی به کار رفته جهت تمیز کردن سطح ایمپلنت محسوب می شود.لذا لیزری ایده آل است که در عین حال که بیشترین اثر آنتی میکروبیال را دارد،کمترین تاثیر را روی نقشه سطحی ایمپلنت داشته و موجب افزایش حرارت ایمپلنت و استخوان اطراف آن نشود.

در صورت استفاده از لیزر ایربیوم مراحل کار به شرح ذیل است:

-محل با لیزر مناسب اکسپوز می شود.

-هنگلمی که ایمپلنت دندان و استخوان های اطراف اکسپوز شوند،بافت های بیمار با لیزر حذف می شود.

-سطح استخوانی با لیزر آلودگی زدایی می شود.

-بوسیله حذف یک لایه ی نازک از استخوان،ناحیه نکروتیک حذف و آلوگی زدایی می شود.

کلینیسین می تواند  با لیزر co2ناحیه را اکسپوز کند.این بافت ها به راحتی حذف شده و سطح ایمپلنت دندان آلوگی زدایی می شود.

گروه خبر: ایمپلنت دندان

• لیزر در بیماری های اطراف ایمپلنت دندان