بیماری های استخوانی در درمان ایمپلنت دندان

استئوپروز

شایع ترین بیماری استخوانی است که در ایمپلنت دندان با آن رو به رو می شویم که با کاهش توده استخوان همراه است.گرچه این بیماری با نازک کردن استخوان کورتیکال و ترابکولا های استخوان اسفنجی،حجم و تراکم استخوان را کاهش داده و طرح درمان،روش جراحی،طول ترمیم و طرز وارد آوردن فشارهای مطلوب را تغییر می دهد،اما موردی برای عدم تجویز ایمپلنت دندان ندارد.با کاربرد ایمپلنت های عریض تر و پوشاندن آن با هیدروکسی آپاتیت،برای افزایش تراکم و تماس استخوانی و افزایش تراکم استخوان با تحریک آن می توان در این بیماران درمان مطلوبی انجام داد.

استئومالاسی

بیماری کاهش ترابکولای استخوان،اکثرا بر اثر کمبود ویتامین D است که مانند استئوپروز با ملاحظاتی قابلیت درمان با ایمپلنت دندان را داراست.

هایپر پاراتیروئیدیسم

در صورت عدم وجود ضایعات استخوانی در محل مورد نظر برای ایمپلنت دندان،می توان درمان را در این افراد انجام داد.

فیبروز دیسپلازی

جایگزینی بافت همبندی فیبروزه با استخوان را گویند که در محل ضایعه نمی توان از ایمپلنت استفاده نمود،چرا که کاهش استخوان و افزایش بافت همبندی،ثبات ایمپلنت دندان را کاهش داده و خطر عفونت را افزایش می دهد.

سیگار

سال هاست که سیگار را عامل از دست دادن اتصال کلینیکی و تحلیل استخوان می دانند.سیگار باعث کاهش فعالیتPMN ،کاهش مقاومت در برابر التهاب و عفونت،کاهش توانایی ترمیم،کاهش جذب کلسیم و کاهش مواد معدنی استخوان در افراد مسن می شود.گزارشاتی از موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری،خصوصا در فک بالا وجود دارد.گرچه موارد متناقصی هم گزارش شده است.لذا باید به تمام بیماران درباره اثرات مضر سیگار روی سلامت عمومی و موفقیت ایمپلنت دندان هشدار داد و از آنها درخواست نمود که قبل از آغاز درمان شروع به کاهش مصرف نمایند.

گروه خبر: ایمپلنت دندان

• بیماری های استخوانی در درمان ایمپلنت دندان